تحلیل رابطه توسعه شایستگی حرفه ای معلمان دوره متوسطه با اثربخشی انان در فرایند یاددهی- یادگیری دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه شاهد

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطۀ توسعۀ شایستگی حرفه‌‌‌­‌ای معلمان دورۀ متوسطه با اثربخشی آنان در فرایند یاددهی-یادگیری انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری، کلیۀ معلمان دورۀ متوسطۀ شهر قم (6348 معلم) بوده است که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌‌‌­‌گیری طبقه‌‌‌­‌ای، نمونه‌‌‌­‌ای با 364 نفر انتخاب شد. برای سنجش شایستگی از مدل اسپنسر و بویاتزیس و برای سنجش اثربخشی از مدل ادموند استفاده شده است. ابزار پژوهش، دو پرسشنامۀ محقق‌‌‌­‌ساختۀ توسعۀ شایستگی حرفه‌‌‌­‌ای و پرسشنامۀ محقق‌ساخته اثربخشی معلمان بوده است. براساس مدل اسپنسر و بویاتزیس، شایستگی معلمان دارای دو بعد فردی، شامل دانش و معلومات حرفه‌‌‌­‌ای، مهارت‌‌­‌‌ها، ویژگی‌‌­‌‌های شخصیتی و نگرش و بینش و بعد اجتماعی، شامل اعتبار حرفه‌‌­‌‌ای و عمومی و همچنین مدل ادموند 5 عامل انتقال اهداف بازدهی درس، ارائۀ منظم اطلاعات، اجتناب از ابهام، کنترل درک، تدارک تمرین و بازخورد را برای اندازه‌‌‌­‌گیری اثربخشی معلمان می‌‌‌­‌سنجد. داده‌‌‌­‌ها با بهره‌‌‌­‌گیری از ضریب همبستگی پیرسون تجزیه‌ ‌‌­‌و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین توسعۀ شایستگی معلمان و اثربخشی آنان در فرایند یاددهی-یادگیری دانش‌‌‌­‌آموزان همبستگی وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Relationship between Professional Competence Development of High School Teachers with Their Effectiveness in Teaching-Student Learning Process

چکیده [English]

This study has been aimed to investigate the relationship between Professional Competence Development of High School Teachers and Their Effectiveness in Teaching-Student Learning Process. The research method is descriptive-correlation. The statistical population was all middle school teachers of Qom city (6348 teachers) who were selected by using Cochran formula and stratified sampling method with a sample of 364 people. To measure tge competence, the model of Boyatzis and Schroeder and Luthans and to measure the effectiveness of them the model of Luthans has been used. The research tool was two professional competency development researcher-made questionnaires and teacher effectiveness researcher-made questionnaire. According to the Spencer and Boyatzis model, teachers' competence has two individual dimensions, including professional knowledge, skills, personality traits and attitudes and insights, and social dimension, including professional and general validity, as well as the Edmond 5-factor model including Transferring the objectives, lesson efficiency, regular presentation of information, avoidance of ambiguity, control of perception, provision of practice, and feedback to measure teacher effectiveness. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient.The results of the study indicate that there is a correlation between teachers' personal and social competence and effectiveness of the teaching-learning process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teachers
  • development competency
  • individual dimension
  • social dimension
  • Effectiveness
دوره 4، شماره 6 - شماره پیاپی 6
سال چهارم، شماره 6، پاییز و زمستان 1397، 1-130
مهر 1397
صفحه 1-23
  • تاریخ دریافت: 14 بهمن 1397
  • تاریخ بازنگری: 07 آبان 1398
  • تاریخ پذیرش: 08 آذر 1398