آسیب شناسی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان تهران در دوران کرونا و پسا کرونا؛ فرصت ها و تهدیدها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان

چکیده

پژوهش حاضر به ارزیابی برنامه های فرهنگی- اجتماعی پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان استان تهران در دوران کرونا و پسا پرداخته است. برنامه های فرهنگی-اجتماعی شامل: (کلاس های فوق برنامه؛ برگزاری نمایشگاه ها؛ کانون های فرهنگی –اجتماعی؛ انجمن های علمی؛ برگزاری مسابقات فرهنگی؛ برگزاری جشنواره های فرهنگی؛ برگزاری اردوها؛ برگزاری مراسم و مناسبت های ملی و مذهبی؛ تشکل های دانشجویی؛ نشریات دانشجویی و ...، می شود که از پنج بعد: 1-میزان علاقه‌مندی و احساس رضایت به برنامه ها 2- میزان احساس ضرورت به برگزاری برنامه ها 3-میزان آگاهی و اطلاع از برنامه ها 4-میزان حضور و استفاده از برنامه ها 5- میزان تمایل به مشارکت در اجرای برنامه های فرهنگی اجتماعی، ارزیابی ها صورت گرفته است. مطالعه حاضر یک مطالعه کاربردی، توصیفی  و میدانی با استفاده از تکنیک دلفی بوده است. 326 پاسخگو شامل 212 دانشجو معلم و 114 نفر از کارکنان و اساتید شاغل در پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان استان تهران را مورد ارزیابی قرار داده است. روایی پرسش نامه صوری و از منظر متخصصان ارزیابی شده و مقدار 87/0=α بیانگر پایایی ابزار سنجش است. این پژوهش در دو مرحله انجام گرفت. داده های جمع آوری شده در دو بخش آمار توصیفی (میانگین، فراوانی، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین در این پژوهش عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) و عوامل خارجی (نقاط فرصت و تهدید) شناسایی شد.نتایج پژوهش حاضر می تواند برای مسؤلان دانشگاه فرهنگیان و دانشجویان در راستای بهبود و توسعة برنامه های فرهنگی و اجتماعی در دوران کرونا و پسا کرونا قابل استفاده باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Cultural and social activities of Farhangian University of Tehran Province during the corona and post-corona

نویسنده [English]

  • asad hejazi
Assistant Professor , Faculty of Educational Management University, farhangian
چکیده [English]

The present study evaluates the socio-cultural programs of the campuses and centers of Farhangian University of Tehran province during the Corona period. Socio-cultural programs include: (extracurricular classes; holding exhibitions; cultural-social centers; scientific associations; holding cultural competitions; holding cultural festivals; holding camps; holding national and religious ceremonies and occasions; organizations Student, student publications, etc., which can be from five dimensions: 1- The level of interest and feeling of satisfaction with the programs 2- The level of feeling the need to hold programs 3- The level of knowledge and information about the programs 4- The level of attendance and use 5. The willingness to participate in the implementation of socio-cultural programs has been evaluated.The present study was an applied, descriptive and field study using the Delphi technique.326 respondents including 212 student teachers and 114 staff members. And the professors working in the campuses and centers of Farhangian University of Tehran province have been evaluated.The validity of the questionnaire has been formalized and evaluated from the perspective of experts and the value of α = 0.87 indicates the reliability of the assessment tool.This study was conducted in two stages. Data collected in two sections: descriptive statistics (mean, frequency, correlation matrix) and inferential statistics (t-test and analysis One-way analysis of variance (ANOVA) was analyzed.
The results show that: the level of satisfaction with cultural and social programs varies according to the year of entry of students and the implementation of programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Evaluation
  • cultural program
  • social program
  • corona
دوره 7، شماره 12
سال هفتم، شماره 12، پاییز و زمستان 1400، 1-188
دی 1400
  • تاریخ دریافت: 26 اسفند 1400
  • تاریخ بازنگری: 10 اردیبهشت 1401
  • تاریخ پذیرش: 26 اردیبهشت 1401