طراحی‌مدل تربیت‌معلم‌آینده در نظام‌آموزشی‌ایران: براساس نظریه‌ داده‌بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار،گروه علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان .

2 دانشگاه فرهنگیان

چکیده

مقدمه: هماهنگی با تحولات آینده و ایجاد تغییرات مثبت همگام با آن از اهداف مهم نظام‌های آموزشی از جمله مراکز تربیت معلم می‌باشد. هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدل پارادایمی و مدل مفهومی تربیت معلم آینده در نظام آموزشی ایران بود. روش: این پژوهش از نوع پژوهش‌های کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه‌آماری شامل اعضا هیات علمی، معلمین و کارشناسان در زمینه تربیت معلم می‌باشد که شیوه انتخاب آنها هدفمند، از نوع گلوله برفی بوده است. در مجموع با 31 نفر مصاحبه شد،که شامل 10 نفر معلم، 12 عضو هیات علمی و 9 کارشناس بودند.
یافته ها: داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد،که در قالب مدل پارادایمی و مدل مفهومی بدین صورت شکل گرفت. شرایط علی(انتظارات آشکار و پنهان)، مقوله کانونی(منابع انسانی، تعاملات در فراگیری اثر بخش، برنامه درسی مبتنی بر آینده پژوهی)، راهبرد (فردی، مشارکتی،آموزشی)، عوامل زمینه‌ای (زمان مطلوب، محتوای تاملی و نظام ارزیابی توسعه‌یافته)، شرایط مداخله‌گر(ابعاد سازمانی و روانشناختی‌‌) و پیامدها (شایستگی آموزشی، سازمانی و ارزیابی).
نتیجه گیری: مدل به دست آمده، فرایند نوآوری و اعمال ‌تغییرات‌ سودمند در تربیت‌معلم فعلی وترسیم‌َتربیت معلم مطلوب درآینده ‌را منعکس‌ می‌نماید. برای به دست آوردن اعتبار و روایی داده‌ها از دو روش بازبینی مشارکت‌کنندگان و مرورخبرگان غیرشرکت‌کننده در پژوهش استفاده شد. در پایان بر مبنای یافته‌ها و نتایج به دست آمده، رهنمودهایی برای عملی شدن مدل و تعالی مراکز تربیت معلم آینده ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Future Teacher Training Model in the Iranian educational system: based on the grounded theory

نویسندگان [English]

  • tayebeh tajari 1
  • fatemeh Heydari 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University
2 Farhangian university
چکیده [English]

Introduction:Keeping up with future developments and making positive changes in keeping with it is one of the major goals of educational systems including teacher training centers. The main purpose of this study was to design a paradigmatic and conceptual models for future teacher training in the Iranian educational system.
Method: This research is a qualitative research based on the grounded theory. The statistical population includes faculty members, teachers and experts in the field of teacher training whose method of selection was purposeful and snowball type. In total, 31 individuals were interviewed, including 10 teachers, 12 faculty members and 9 experts.
Findings:Data were analyzed through semi-structured interviews during three stages of open, axial and selective coding which was done in the form of a paradigmatic model and a conceptual model. Causal conditions (explicit and implicit expectations), focal category (human resources, interactions in effective learning, Future-based curriculum), strategy (individual, participatory, educational), contextual factors (optimal timing and Thoughtful content, Extended evaluation system), confounding conditions (organizational and psychological dimensions) outcomes (Educational, organizational and evaluation competence).
Conclusion: The model obtained, the process of innovation, and useful changes in current teacher training and future teacher training reflection. To obtain validity of data, two methods of participant review and review of non-participating experts were used. At the end, based on the findings and results, guidelines for model implementation and excellence of future teacher training centers are presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher Training"
  • "Future"
  • "Grounded Theory"
  • " Iranian educational system
دوره 5، شماره 8 - شماره پیاپی 8
سال پنجم، شماره 8، پاییز و زمستان 1398، 1-182
اسفند 1398
صفحه 153-171
  • تاریخ دریافت: 08 اسفند 1398
  • تاریخ بازنگری: 01 مرداد 1399
  • تاریخ پذیرش: 16 مرداد 1399