ارزیابی کارایی دورة کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش و پرورش

2 عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان

3 عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان

10.48310/itt.2023.3283

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی کارایی درونی و بیرونی دورة کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان بود. روش‌ها‌: روش پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از حیث اجرا، توصیفی پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش شامل همة دانشجویان کنونی و دانش‌آموختگان سال‌های گذشته، یعنی دانشجویان ورودی از سال 1394 تا 1398 پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان به تعداد 36 نفر بود. با توجه به معدود بودن جامعة آماری، از روش سرشماری (کل جامعه) استفاده شد. برای ارزیابی کارایی درونی از مدارک موجود در پروندة آموزشی دانشجویان و دانش‌آموختگان استفاده شد. همچنین برای ارزیابی کارایی بیرونی از پرسش‌نامة محقق‌ساخته استفاده شد که در آن، سه بُعد دانشی، مهارتی و نگرشی بررسی گردید. برای سنجش روایی پرسش‌نامه، از روش روایی صوری و محتوایی استفاده شد. پایایی پرسش‌نامه از طریق آلفای کرونباخ 89/0به دست آمد. برای ارزیابی کارایی درونی، با استفاده از فرمول‌های استاندارد، میزان اتلاف، متوسط طول تحصیل، نرخ توفیق و شکست شخصی، نرخ توفیق و شکست درس، نرخ قبولی و مردودی در هر نیمسال و ضریب کارایی محاسبه شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش در حوزة کارایی درونی بیانگر این بود که میانگین نمرات دروس دانشجویان و دانش‌آموختگان 72/17 (6/88 درصد) بوده است. در این دوره، میزان اتلاف 57/2، متوسط طول تحصیل دانش‌آموختگان 96/4 نیمسال، نرخ قبولی و مردودی واحدهای درسی دانشجویان و دانش‌آموختگان به ترتیب 65/99 و 35/0 درصد، نرخ توفیق و شکست درس به ترتیب 69/99 و 31/0 درصد و نرخ توفیق و شکست شخصی به ترتیب 65/99 و 35/0 درصد محاسبه شد؛ بر این اساس، ضریب کارایی درونی که بالا بودن آن نشانة کارآمدی یک سیستم آموزشی است، 1/82 درصد محاسبه شد. در بین شاخص‌های ارزیابی کارایی درونی، متوسط طول تحصیل دانش‌آموختگان با زمان ایده‌آل طول تحصیل، فاصلة زیادی داشت؛ اما دیگر شاخص‌های کارایی درونی وضعیت مطلوبی داشتند. نتیجه‌گیری: فقدان یا کمبود این نوع کارایی، به معنای هدردادن سرمایه‎های انسانی و مادی نظام آموزشی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating the efficiency of master course in curriculum planning at Farhangian University

نویسندگان [English]

  • vahid ahmadi 1
  • Nematollah Mousapour 2
  • Zahra Baharvand 3
1 teacher
2 Professor of Curriculum Planning, Hormozgan University, Iran
3 . Assistant Professor of Farhangian University.
چکیده [English]

The purpose of the present study is to evaluate the internal and external efficiency of the master course of curriculum planning in the Nasibeh Campus of Farhangian University.
Methods: For this research, an applied research method in terms of its goal and a descriptive-survey method in terms of implementation is applied. The statistical population (36 people) of the present study consists of all current students and graduate students of past years, namely those who had gotten into the Nasibeh Campus of Farhangian University from 2015 to 2019. The census method (total population) was applied because of the small statistical population. The existing documents of current and graduate students were used to evaluate the internal efficiency. Also, in order to evaluate the external efficiency, a researcher-made questionnaire was used in which the three dimensions of knowledge, skill, and attitude were investigated. The face and content validity was used to evaluate the validity of the questionnaire, and the basis of judgment was the opinions of those who had a master’s degree in curriculum planning. The reliability of the questionnaire was obtained by the Cronbach’s Alpha and it was 0.89. In order to evaluate the internal efficiency, the loss rate, average education length, personal success and failure rate, course success and failure rate, failing and pass rate in each semester, and efficiency coefficient were calculated. The questionnaire’s data were analyzed in two levels of descriptive statistics (Mean and standard deviation) and inferential statistics (One sample t-test) by SPSS software.

کلیدواژه‌ها [English]

  • واژه‌های کلیدی: ارزیابی کارایی
  • کارایی درونی
  • کارایی بیرونی
  • اثربخشی برنامه درسی