تأثیر فناوری واقعیت افزوده بر فرایند یاددهی – یادگیری و پذیرش دانش آموزان در آموزش مجازی درس زیست شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان تهران

2 گروه زیست شناسی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.48310/itt.2023.3116

چکیده

پیشینه و اهداف: واقعیت افزوده یکی از فناوری‌های کاربردی نوین در حوزه آموزش است که توانسته با شبیه­سازی دنیای واقعی به‌صورت پویانمایی، اجسام مجازی، تصاویر سه‌بعدی، صدا و... امکان تعامل کاربر را با مفاد درسی ممکن ‌سازد و با کمک‌گرفتن از فضای مجازی نقش مؤثری در آموزش ایفا نماید. هدف پژوهش حاضر، تأثیر آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده تعاملی بر آموزش زیست­شناسی است. روش ها: ﭘﮋوﻫﺶ به روش نیمه‌آزمایشی ﺑﺎ طرح ﭘﯿش - پس‌آزمون و آزمون سنجش یاد داری انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل دو کلاس 27 نفره دانش‌آموزان دختر پایه‌ دوازدهم تجربی دبیرستان شاهد شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 1401 - 1400 است که به طور تصادفی به گروه­های گواه و آزمایش تقسیم شدند. گروه گواه به‌صورت سنتی و گروه آزمایش با فناوری مذکور آموزش دیدند. پرسش‌نامه‌های پژوهش شامل پرسش‌نامه سبک‌های یادگیری کلب و محقق ساخته ارزیابی یادگیری و یاد داری است. در تحلیل داده‌ها از روش‌های آماره‌ای فراوانی، میانگین، انحراف معیار، آزمون‌های t گروه‌های مستقل و جفتی استفاده شده است. جهت بررسی پایایی پرسش‌نامه‌ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ و بررسی پایایی آزمون‌ها، از روش کودر - ریچاردسون استفاده شده است. به‌منظور بررسی شاخص روایی محتوایی پرسش‌نامه‌ها از روش CVR[1] وجهت بررسی شاخص روایی محتوایی آزمون‌ها از روش CVI[2] استفاده شد. سطح معناداری برای همه آزمون‌ها p<0.05  در نظر گرفته شد. یافته ها و نتیجه گیری: یافته­های پژوهش نشان داد اختلاف پیش ‌و پس آزمون گروه­های گواه و آزمایش معنادار بوده و بیشتر بودن میانگین نمرات گروه آزمایش نشان‌دهنده یادگیری بهتر است. اما معنادار نبودن اختلاف پس‌آزمون - یاد داری نشان‌دهنده یاد داری مطالب در هر دو گروه بوده و افت کمتر نمره در گروه آزمایش، تثبیت بیشتر آموخته‌ها را تأیید می­کند. تحلیل پرسش‌نامه‌های سبک‌های یادگیری و محقق ساخته نیز نشان‌دهنده اثربخشی روش آموزشی و استقبال دانش­آموزان است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of augmented reality technology on the teaching-learning process and acceptance of students in the virtual education of biology

نویسندگان [English]

  • azam gholami 1
  • liela araghi sogoli tape 2
1 department of biology, farhangian university, tehran
2 Faculty of science, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In the present study attempts are made to investigate the effect of interactive AR-based education on biology education. The study is actually conducted using a quasi-experimental pre-test-post-test design in which both control and experimental groups are subjected to retention test. A sample of 54 students of Shahed school selected from the population (11th grade female students of experimental sciences in Pakdasht city), were randomly assigned to control and experimental groups. The control the experimental groups was trained traditionally and using the AR technology respectivelly. Research questionnaires include Kolb'd Learning Style Inventory (LSI) and researcher-made learning-retention evaluation questionnaire. In control and experimental groups, the difference between pre-test and post-test scores was significant and the higher mean score of the experimental group distinguished it as the better learning group; However, the non-significance of the difference between posttest and retention test scores indicated acceptable retention in both groups. In addition, a lower drop in the score of the experimental group confirmed the consolidation of learnings in this group. Analysis of Learning Styles Questionnaire also confirmed the effectiveness of the educational method. The results obtained from the researcher-made questionnaire also showed embracement of this method by students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Augmented Reality"
  • "Teaching"
  • "Learning"
  • "Biology"
  • "Virtual Education"