کاوشی در توجه به مقوله صنعت در کتاب‌های درسی شیمی دوره متوسطه دوم ایران: یافته‌ها و راهکارهای بهبود

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه شیمی- دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه آموزشی شیمی دانشگاه فرهنگیان

3 گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی محتوای کتاب‌های درسی شیمی دوره دوم متوسطه ایران از نظر توجه به مقوله صنعت پرداخته است. پژوهش کاربردی - توصیفی از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری کتاب‌های شیمی سال دهم، یازدهم، دوازدهم و همچنین کتاب شیمی فنی و حرفه­ای - کاردانش چاپ سال تحصیلی 1401-1400 بوده است. این پژوهش تمام محتوای این کتاب‌ها، شامل متن، تصاویر، جدول‌ها و تکالیف را در برمی‌گیرد که از روش نمونه‌گیری تمام شماری استفاده شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با کمک آمار توصیفی و پایایی روش به شیوه متخصصین انجام شد. نتایج نشان داد که کتاب‌های شیمی دوره دوم متوسطه از نظر توجه به مقوله صنعت دارای شباهت‌ها و تفاوت‌هایی هستند. در هر چهارکتاب توجه به صنایع سطح دوم (صنایع تولیدی) نسبت به دو سطح دیگر بیشتر بود. به‌استثنای شیمی پایه یازدهم که در آن فراوانی مربوط به صنایع سطح اول نسبت به صنایع سطح سوم با اختلاف اندکی، بیشتر بود، در سایر کتاب­ها، صنایع سطح سوم در جایگاه دوم قرار داشت. کتاب شیمی یازدهم با اختلاف زیادی از سایر کتاب­ها، بیشترین توجه را به مقوله صنعت داشت و سه کتاب دیگر توجه تقریباً یکسانی نسبت به مقوله صنعت داشتند. 0/62 درصد موارد کدگذاری شده، در متن کتاب‌های درسی بود و تصاویر کتاب با 2/36 درصد در جایگاه دوم قرار داشت و 8/1 درصد، سهم تکالیف کتاب‌درسی بود. هیچ مورد مرتبط با صنعت در جدول‌های کتاب‌های درسی شیمی کدگذاری نشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Exploration of attention to the category of industry in Iran's secondary high school chemistry textbooks: findings and improvement strategies

نویسندگان [English]

  • Mahshid Golestaneh 1
  • seyed mohsen mousavi 2
  • Fereshte Ghashghaee 3
1 Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran
2 department of chemistry,. farhangian university,. tehran. iran
3 Department of Chemistry Education, Farhangian University, Tehran , Iran
چکیده [English]

The present research investigated the content of secondary chemistry textbooks in Iran regarding their attention to industies. The study was an applied-descriptive and content analysis type. The statistical population included 10th, 11th, and 12th-grade chemistry textbooks and the technical and vocational chemistry textbook published in 2021-2022. This research encompassed all the content of these books, including text, images, tables, questions, and activities. And a full-count sampling method was used. Data analysis was done using the descriptive statistics method. The process reliability was verified by experts. The results showed that secondary high school chemistry textbooks had similarities and differences concerning their attention to industrial activities. In all books, paying attention to the secondary industrial sectors (manufacturing industries) was higher than the other sectors. Except for the 11th-grade chemistry book, where the frequency of the primary industrial sectors was slightly higher than that of the tertiary industrial sector, in other books, tertiary industrial sectors were in second place. The 11th-grade chemistry book paid the most attention to the industry category, differing from other books. The other three books had almost equal attention to the industry category. 62.0 percent of the coded items were in the text, and book images were in second place, with 36.2 percent. Textbook activities accounted for 1.8 percent of the coded items, and no industry-related items were coded in the textbooks' tables.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemistry textbooks
  • Industry
  • Content analysis
  • Theoretical secondary high school
  • Technical and vocational secondary high school
دوره 9، شماره 16
سال نهم، شماره 16، پاییز و زمستان 1402
مهر 1402
صفحه 50-27
  • تاریخ دریافت: 05 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 30 تیر 1402
  • تاریخ پذیرش: 13 مرداد 1402