مقایسه انعطاف پذیری روان‌شناختی و تاب آوری و تحلیل رفتگی شغلی معلمان مقطع متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه فرهنگیان بوشهر

10.48310/itt.2023.3085

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه تحلیل‌رفتگی شغلی، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و تاب‌آوری در معلمان مرد و زن مقطع متوسطه شهر داراب بود. روش‌ها‌: روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش علی - مقایسه‌ای بوده است. جامعه آماری شامل معلمان مرد و زن مقطع متوسطه شهرستان داراب است که تعداد آن‌ها 1742 نفر است که با شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و بر حسب جدول مورگان تعداد 314 نفر (تعداد 161 معلم مرد و 153 معلم زن) به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد سنجش پرسش‌نامه تحلیل‌رفتگی شغلی مسلش و جکسون (1981)، پرسش‌نامه انعطاف‌پذیری روان‌شناختی یا پذیرش عمل بوند و همکاران (2011) و پرسش‌نامه تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003)، بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد بین فرسودگی شغلی، تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری شناختی معلمان زن و مرد تفاوت معنی‌داری وجود دارد و میانگین متغیرهای فرسودگی شغلی در معلمان مرد نسبت به مدیران زن پایین‌تر، میانگین نمرات تاب‌آوری در معلمان مرد نسبت به مدیران زن بالاتر است و میانگین انعطاف‌پذیری شناختی در معلمان زن و مرد یکسان است. همچنین میانگین مؤلفه‌های فرسودگی شغلی در معلمان مرد نسبت به معلمان زن پایین‌تر است و میانگین تمامی مؤلفه‌های تاب‌آوری معلمان مرد نسبت به معلمان زن بالاتر است. نتیجه‌گیری: انعطاف‌پذیری روانشناختی از سازه‌های مهم در افزایش تاب‌آوری در مشاغل مختلف ازجمله حرفه معلمی است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of Psychological Flexibility, Resilience and Job Burnout in Teachers of Middle School

نویسنده [English]

  • somayeh samimi
Assistant professor at Farhangian University of Bushehr
چکیده [English]

The purpose of this research was to compare job burnout, psychological flexibility and resilience in male and female secondary school teachers in Darab city. The current research method was applied in terms of purpose and causal-comparative in terms of method. The statistical population includes male and female middle school teachers of Darab city, whose number is 1742, and according to Morgan's table, 314 people (161 male teachers and 153 female teachers) were selected by stratified random sampling method. were selected as samples. The instrument used to measure was Moslesh and Jackson's job burnout questionnaire (1981), Bund et al.'s psychological flexibility or action acceptance questionnaire (2011), and Conner and Davidson's resilience questionnaire (2003). Data analysis was carried out in two parts: descriptive statistics and inferential statistics. The obtained results showed that there is a significant difference between job burnout, resilience and cognitive flexibility of male and female teachers, and the average variables of job burnout in male teachers are lower than in female managers, the average scores of resilience in male teachers are It is higher for female managers and the average cognitive flexibility is the same in male and female teachers. Also, the average of job burnout components in male teachers is lower than female teachers and the average of all resilience components of male teachers is higher than female teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Flexibility
  • Resilience
  • Job Burnout
  • Teacher's Cognitive Ability