سیر تحول دانش آموزش محتوا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته گروه مطالعات برنامه‌ درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران و کارشناس مسئول دفتر برنامه

2 استادیار گروه مطالعات برنامه‌ درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 دانشیارگروه مطالعات برنامه‌ درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

4 استاد برنامه ریز ی درسی، علوم تربیتی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس

5 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

10.48310/itt.2023.3021

چکیده

یشینه و اهداف: شناسایی ابعاد قلمرو ناشناخته دانش آموزش محتوا و سیر تحول مفهوم‌پردازی‌های مختلف آن از آغاز تاکنون است. در ابتدای دهه 1358 تصور می‎شد آموزشگران با یادگیری برخی قواعد، قدرت تدریس مؤثر را کسب می‎کنند؛ اما این باور را لی‌شولمن با تأسی از دیویی و به استناد اختلاف بین فهم منطقی دانشمندان و فهم روان‌شناسانه معلمان، موردتردید قرارداد. ایدۀ دانش آموزش محتوا توسط شولمن در دهۀ هشتاد قرن بیستم میلادی دریچه‌ای به قلمرو ناشناخته دانش حرفه‌ای آموزشگران گشود. روش‌ها‌: در این نوشتار ما رویکرد تاریخی را برای فهم تحولات دانش آموزش محتوا و تحولات و دگرگونی‌های آن از آغاز طرح این ایده تاکنون بکار گرفته‌ایم. گال، بورگ و گال (1398) پژوهش تاریخی را فرایند جستجوی نظام‌دار داده‌ها برای پاسخ به سؤالات مربوط به وقایع گذشته باهدف درک بهتر مسئله موردپژوهی می‌دانند. یافته‌ها: با گذر زمان و درنتیجه تحقیقات انجام‌شده، این دانش در سطوح «دانش جمعی آموزش محتوا»، «دانش شخصی آموزش محتوا» و «دانش درعمل آموزش محتوا» شناخته و مورد بررسی قرار گرفته است. به اعتقاد صاحب‌نظران معاصر، این دانش دارای دو ماهیت عام و منحصربه‌فرد است. قلمرو دانش آموزش محتوا به معلم کمک می‎کند تا محتوای دانش موضوعی را به چیزی تبدیل کند که برای شاگردان، قابل‌فهم است. نتیجه‌گیری: فرایند توسعۀ دانش آموزش محتوا فراتر از قلمرو دانش محتوایی و مستلزم تفکر و تأمّل بر نحوه شکل‌گیری چرخه‌های ماکرو و میکرو در دو سطح دانش شخصی آموزش محتوا و دانش در عمل آموزش محتوا است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

pedagogy content knowledge

نویسندگان [English]

  • NASRIN mahdavi 1
  • ZAHRA NIKNAM 2
  • mohammad Attaran 3
  • Nematollah Mousapour 4
  • mohammad Azimi 5
1 A graduate of the Department of Curriculum Studies, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Khwarazmi University, Tehran, Iran and an expert in charge of the planning office of Farhangian University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Curriculum Studies, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Curriculum Studies, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran.
4 Curriculum Planning Professor, Educational Sciences, Hormozgan University, Bandar Abbas
5 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study is to identify the dimensions of the unknown realm of content teaching knowledge and the evolution of its various conceptualizations from the beginning until now. From this approach, the historical research of the seven guidelines of how to do it (Short, 1991/1387) was considered. but this belief was questioned by Lee Shulman with Tassi of Dewey (1902) citing the difference between the logical understanding of scientists and the psychological understanding of teachers. The idea of knowledge of content education by Shulman in the eighties of the twentieth century opened a new window to the unknown realm of teachers' professional knowledge; with the passage of time and as a result Research has been done, this knowledge has been recognized and investigated at the levels of "group content teaching knowledge", "personal content teaching knowledge" and "content teaching knowledge in practice". According to contemporary experts, this knowledge has two general and unique natures is tomorrow The domain of content knowledge helps the teacher to transform the content of the subject knowledge into something that is understandable for the students. The process of developing content education knowledge is beyond content knowledge and requires thinking and reflection on how to form macro and micro cycles at two levels of personal content education knowledge and content education knowledge in practice.

کلیدواژه‌ها [English]

  • pedagogy content knowledge
  • teacher knowledge
  • teaching
  • Shulman