برهمن، مریم و موسیوند، محبوبه (1400)، رابطه شایستگی اجتماعی و آخرت نگری با بهزیستی مدرسه: نقش واسطهای بلوغ عاطفی و اخلاقی نوجوانان در مدارس، روانشناسی تربیتی، دوره 17، شماره 59، بهار، 212-175.
بشر پور، سجاد؛ عیسی زادگان، علی؛ زاهد بابلان، عادل و احمدیان، لیلی (1392)، مقایسه خودپنداری تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و عادی، مجله مطالعات آموزش و یادگیری، دوره 5، شماره 2، پیاپی 65، پاییز و زمستان، 64-47.
بهاری، پروین؛ گل محمد نژاد بهرامی، غلامرضا و شیخ علیزاده، سیاوش (1400)، طراحی و ساخت پرسشنامه علاقه به مدرسه در بین دانشآموزان مقطع ابتدائی، نشریه علمی - پژوهشی آموزش و ارزشیابی، سال 14، شماره 55، پاییز، 111-85.
بهروز نژاد، فاطمه (1397)، نقش واسطهای اشتیاق تحصیلی در رابطه میان فرهنگ مدرسه و سازگاری تحصیلی دانشآموزان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
پاکزاد، محمدامین؛ حلت آبادی فراهانی، محمدابراهیم؛ غفوری، سمیه و خسروی طناک، محمد (1401)، رشد اجتماعی دانشآموزان: نقش پیشبین هوش اخلاقی و فرهنگ مدرسه، مجله اخلاق زیستی، دوره 12، شماره 37، 11-1.
حسین مردی، علیاصغر؛ قربان شیرودی، شهره؛ زر بخش بحری، محمدرضا و تیز دست، طاهر (1400)، رابطه اشتیاق به تحصیل، اشتیاق به مدرسه و احساس تعلق به مدرسه با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر، جامعهشناسی آموزشوپرورش، دوره 14، شماره 2، پاییز و زمستان، 189-177.
خدا پناهی، فاطمه و تمنایی فر، محمدرضا (1401)، نقش میانجیگر شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی در رابطه شفقت به خود و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان، مجله علوم روانشناختی، دوره 21، شماره 118، 2089-2067.
خدائی، سعیده (1400)، تدوین مدل پیشرفت تحصیلی بر اساس خوشبینی تحصیلی، خودتنظیمی هیجانی خود راهبری با میانجیگری مسئولیتپذیری تحصیلی دانشآموزان دختر پایه دوازدهم نظری ناحیه 5 تبریز، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی تبریز، شهریورماه.
رستگار، احمد؛ صیف، محمدحسن و مالکی، راحله (1397)، مدل علی روابط سبکهای مدیریت کلاس با بهزیستی تحصیلی باتوجهبه نقش واسطهای سرمایههای روانشناختی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 18، پیاپی 5، فروردین، 38-25.
روحی، مهدیه؛ طهماسب زاده شیخ لار، داود و پروری، امین (1400)، نقش واسطهای فرهنگ مدرسه بر روابط مؤلفههای مدرسه اثربخش با کیفیت درسپژوهی در بین معلمان دوره ابتدائی، فصلنامه درسپژوهی، سال 9، شماره 3، پاییز، 102-77.
زاهد، عادل؛ کریمی یوسفی، فایده و معینی کیا، مهدی (1394)، ویژگیهای روانسنجی مقیاس اشتیاق به مدرسه، فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، سال 2، شماره 2، زمستان، 70-55.
سرداری، باقر (1400)، اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر سطح همدلی و اشتیاق به مدرسه دانشآموزان مقطع ابتدائی با سلامت هیجانی - رفتاری، فصلنامه تعلیموتربیت استثنایی، سال 21، شماره 2، پیاپی 162، خرداد و تیر، 98-87.
سهرابی، ظریفه؛ طاهرزاده قهفرخی، سجاد؛ حاتم پور، ابراهیم؛ میروقشلاق، فریق و محمدپور، مهدی (1400)، رابطه اضطراب کرونا و بهزیستی تحصیلی با میانجیگری امید تحصیلی در دانشآموزان، پژوهش در نظامهای آموزشی، دوره 15، شماره 55، زمستان، 177-165.
صفایی موحد، سعید و بهادری، بهناز (1394)، بررسی تأثیر فرهنگ مدرسه و سرمایه فرهنگی خانواده بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان، مدیریت برنامهریزی در نظامهای آموزشی، دوره 11، شماره 2، پیاپی 21، پاییز و زمستان، 158-127.
صفایی موحد، سعید و بهادری، بهناز (1397)، بررسی تأثیر فرهنگ مدرسه و سرمایه فرهنگی خانواده بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان، مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، دوره 11، شماره 2، پیاپی 21، پاییز و زمستان، 158-127.
عشور نژاد، فاطمه؛ کدیور، پروین و حجازی، الهه (1396)، رابطه عاملیت، برنامهریزی و فرهنگ مدرسه با بهزیستی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان عادی و تیزهوش، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، سال 12، شماره 47، پاییز، 107-79.
غلامی، محمدتقی؛ قلاوندی، حسن؛ اکبری سوره، پروا و امانی ساری بگلو، جواد (1392)، فرهنگ مدرسه و ازخودبیگانگی تحصیلی نقش واسط نیازهای روانشناختی اساسی، راهبرد فرهنگ، شماره 24، زمستان، 116-99.
کارشکی، حسین؛ آهنچیان، محمدرضا؛ ناصریان، حمید و افشاری زاده، احسان (1395)، ساخت و اعتباریابی مقیاس نیاز پژوهشی معلمان متوسطه شهر مشهد بر اساس نظریه خود تعیین گری، رویکردهای نوین آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، سال 11، شماره 2، پیاپی 24، پاییز و زمستان، 44-27.
کریمیان پور، غفار؛ کرمی، آزاد الله و احمدی، تهمینه (1395)، نقش وابستگی به تلفن همراه در پیشبینی خودپنداره تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان، فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، سال 11، شماره 46، بهار، 66-51.
کیایی، سحر؛ عالی، آمنه و نیکخو، فاطمه (1401)، آیا محیط آموزش، بهزیستی روانشناختی کودکان پیشدبستانی را متأثر میسازد؟ تحلیل نقش انضباط، پژوهشنامه روانشناسی مثبت، سال 8، شماره 1، پیاپی 29، 40-19.
مرادی، فاطمه و توسلی، اسماعیل (1397)، بررسی تأثیر عشق به مدرسه بر یادگیری دانشآموزان ابتدائی با استفاده از مدل وانگ و همکاران، فصلنامه پویش در آموزش و علوم تربیتی، دوره 7، شماره 8، بهار و تابستان، 91-66.
مرادی، مرتضی؛ سلیمانی خشاب، عباسعلی؛ شهاب زاده، صدیقه؛ صباغیان بغداد آبادی، حمید و دهقانزاده، محمدحسین (1395)، آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی سنجه ایرانی پرسشنامه بهزیستی تحصیلی، فصلنامه اندازهگیری تربیتی، دوره 7، شماره 26، زمستان، 148-123.
ملکیان، نرجس و پالی، سمیرا (1401)، رابطه جهتگیری هدف و خودپنداره تحصیلی با اشتیاق به مدرسه با نقش میانجی پایستگی تحصیلی دانشآموزان، فصلنامه مدیریت و چشمانداز آموزش، شماره 1، پیاپی 4، 71-53.
موسوی، فرانک (1400)، بازشناسی مؤلفهها و ابعاد توسعه فرهنگی مدارس بهمنظور دستیابی به مدل مناسب، فصلنامه مطالعات مدیریت و رهبری در سازمانهای آموزشی، سال 1، شماره 1، بهار، 55-45.
میرزایی فندخت، امید؛ درتاج، فریبرز؛ سعدی پور، اسماعیل، ابراهیمی قوام، صغری و دلاور، علی (1399)، نقش واسطهای نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین فرهنگ مدرسه و مشارکت تحصیلی دانشآموزان، فصلنامه سلامت روان کودک، دوره 7، شماره 1، بهار، 92-82.
ویس کرم علی، حسنعلی؛ خلیلی گشنیکانی، زهرا؛ عالیپور، کبری و علوی، زینب (1397)، نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در پیشبینی بهزیستی تحصیلی دانشآموزان بر اساس جو روانی - اجتماعی کلاس درس دانشآموزان، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، سال 7، شماره 12، بهار و تابستان، 168-149.
یوسفی افراشته، مجید و دهقانی، زهره (1400)، رابطه بین بازخورد مدرسه با دلزدگی و بهزیستی تحصیلی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 21، پیاپی 51، 511-502.
Alessandro, A. & Sadh, D (1997), The dimetions and measurment of school culture: Understanding school culture as the basis for school reform. International of Educational Research, 27, pp553-569.
Amalia, R., & Latifah, M (2019), Parental support, academic emotion, learning strategy, and academic achievement on first year student. Journal of Family Sciences, 4(1), 41-53.
Appleton, L (2020), Academic libraries and student engagement: A literature review. New Review of Academic Librarianship, 26(2-4), 189-213.
Awartani, M., Whitman, C.V. & Gordon, J (2008), Developing Instruments to Capture Young People's Perceptions of How Schoolas a Learning Environment Affects their Well-Being, European .Journal of Education, 43(1), 51-70.
Currie, C., Zanotti, C. & Morgan, A (2012), Social determinants of health and well-being among young people, Health behavior in school aged children (HBSC) study. World Health Organization, Regional Office for Europe, 252.
Deci, E. L & Ryan, R. M (2000), The what and why of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.
Erdogdu, M. Y (2019), The Mediating Role of School Engagement in the Relationship between Attitude toward Learning and Academic Achievement. International Journal of Education and Literacy Studies, 7(2): 75-81.
Fang S, Ding D (2020), The efficacy of group-based acceptance and commitment therapy onpsychological capital and school engagement: A pilot study among Chinese adolescents. Journal ofScience, 16: 134-143.
Fraillon, J (2004), Measuring Student Well-Being in the Context of Australian schooling: Discussion PaperACER, Australian Council for Educational Research,. implications for grades, depression, delinquency, and substance use. Developmental Psychology, 47, 233–247.
Hirschi, T (2003), Commentary: Testing the general theory of crime, Journal of Research in Crime and Delinquency, vol 30, Issue 1.
Hoferichter, F., Hirvonen, R., & Kiuru, N (2021), The development of school well-being in secondary among Turkish Early Adolescents: A Three-Wave Cross-Lagged Model. Children and Youth Instruction, 71, 101377.
Jääskelä, P., Poikkeus, A.M., Vasalampi, K., Valleala, U.M. & Rasku-Puttonen, H (2016), Assessing agency of university students: validation of the AUS Scale, Studies in Higher Education, 1-19.
Julika, S., & Setiyawati, D (2019), Kecerdasan emosional,stres akademik, dan kesejahteraan subjektif pada mahasiswa. Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP), 5(1), 50-59.
Gordeeva, T. O., Sychev, O. A., & Lunkina, M. V (2019), School Well-Being of Elementary School Children: Motivational and Educational Predictors. Psychological Science and Education, 24(3), 32-42.
Karababa, A (2020), The Reciprocal Relationships between School Engagement and Self-Esteem.
Lei, H., Cui, Y., & Zhou, W (2018), Relationships between student engagement and academic achievement: A meta-analysis. Social Behavior and Personality: an international journal, 46(3): 517-528.
Li, Y., & Lerner, R. M (2011), Trajectories of school engagement during adolescence: mplications for grades, depression, delinquency, and substance use. Developmental Psychology, 47, 233–247.
Ling-wang, W., & Yuan Kuo, C (2019), Relationships Among Teachers’ Positive Discipline, Students’ Well-being and Teachers’ Effective Teaching: A Study of Special Education Teachers and Adolescent Students With Learning Disabilities in Taiwan. International Journal of Disability, Development and Education, 66(1), 15-34.
Mainhard, M.T., Brekelmans, M., Wubbels, T (2010), Coercive and supportive teacher behaviour: Within- and across-lesson associations with the classroom social climate”. Social and Behavioural Sciences, Utrecht University, 1-10.
McDoola,E., Powella, P., Robertsa, J. & Taylor, K (2020), The internet and children’s psychological well-being. Journal of Health Economics, 69, 170-190.
Naderi, KH., Neshatdoost, H, T,. & Talebi, H (2019), The Effect of Self-Regulation Strategies Students: Training on Happiness in Gender Comparison Positive Research.
Orthner, D. K., Jones-sanpei, H., Akos, P., & Rose, R, A (2013), Improving middle school student engagement Through cereer-relevant instruction in the core curriculum. The Journal Of Educational Research, 106, 27-38.
Pandey, R., Tiwari, G. K., Parihar, P., & Rai, P. K (2019), Positive, not negative, self‐compassion mediates the relationship between self-esteem and well‐being.Psychology and Psychotherapy: Theory, Research,and Practice, papt.12259.
Park, H., & Lee, K. S (2020), The association of family structure with health behavior, mental health, and perceived academic achievement among adolescents: A 2018 Korean nationally representative survey. BMC Public Health, 2,Article 510.
Reeve, J.M (2009), Understanding Motivation and Emotion (5ed), New York: Wiely. school: High academic buoyancy and supportive class-and school climate as buffers. Learning and Services Review, 105114.
Salmela-Aro, K., Upadyaya, K (2014), School burnout and engagement in the context of demands–resources model. British Journal of Educational Psychology, 84(1), 137-151.
Simon- Morton, B, G., & Chen, R (2009), Peer and Parent influence on school engagement among early adolescents. Journal ofYouth and society, 41, 3-25.
Smith, N. A., Brown, J. L., Tran, T., & Suárez‐Orozco, C (2020), Parents, friends and immigrant youths’ academic engagement: A mediation analysis. International Journal of Psychology, 55(5), 743-753.
Soutter, A.K (2011), What can we learn about wellbeing in school? Journal of Student Wellbeing, 5(1), 1-21.
Steinmayr R, Heyder A, Naumburg C, Michels J and Wirthwein L (2018) ,School-Related and Individual Predictors of Subjective Well-Being and Academic Achievement. Front. Psychol. 9:2631. doi: 10. 3389/fpsyg. 2018. 02631.
Story, L.C (2010), A Study of the Perceived Effects of School Culture on Student Behaviors, Electronic Theses and Dissertations, Paper 2249.
Thuy-vy, T. N., Deci, E. L (2016), Can it be good to set the bar high? The role of motivational regulation in moderating the link from high standards to academic well-being. Learning and Individual Differences, 45, 245-251.
Tiwari, G. K., Pandey, R., Rai, P. K., Pandey, R., Verma,Y., Parihar, P., & Mandal, S. P (2020), Selfcompassion as an intrapersonal resource of perceived positive mental health outcomes: a thematic analysis. Mental Health, Religion Culture, 23(7), 550-569.
Tuominen-Soini H, Salmela-Aro K, Niemivirta M (2012), Achievement Goal Orientations and Academic Well-Being Across the Transition to Upper Secondary Education. Learn Individ Differ; 22 (3):290-305. doi: 10.1016/j.lindif.2012.01.002.
Upadaya, K., Salmela-Aro, K (2013), Development of school engagement in asso- ciation with academic success and well-being in varying social contexts. A re- view of empirical research. European Psychologist, 18(2), 136-147.
Wang, M. T., Willett, J. B., & Eccles, J. S (2011), The assessment of school engagement: Examining dimensionality and measurement invariance by gender and race/ethnicity. Journal of School Psychology, 49, 465-480.
Wang, M., Degol, J. L., Amemiva, J., Parr, A., & Guo, J (2020), Classroom climate and children’s academic and psychological wellbeing: A systematic review and metaanalysis. Developmental Review, 57, 1-21.
Wang, M.T. & Holcombe, R (2010), Adolescents’ Perceptions of School Environment, Engagement, and Academic Achievement in Middle School, American Educational Research Journal, 47(3), 633-662.
Wang, Y., Derakhshan, A., & Zhang, L. J (2021), Researching and practicing positive sychology in second/foreign language learning and teaching: the past, current status, and future directions. Frontiers in Psychology, 12.
Xing, X., & Gordon, H. R (2021), Mediating effects of school engagement between high school on-time completion and career and technical education. Vocations and Learning, 14(1): 1-21.