اکرمی، زکیه (1400)، بررسی مؤلّفههای شایستگی حرفهای معلّمان شیمی در مدارس پژوهشمحور با روش دیکوم. پژوهش در آموزش شیمی، 2(3)، 49-66.
جعفریان یسار، حمید و جعفریان یسار، فرزانه (1398)، توسعه صلاحیتهای حرفهای دانشجومعلمان با تأکید بر کارورزی، مطالعات کارورزی در تربیتمعلم، 1(1)، 54-76.
چاهه، عبدالعظیم؛ میرزابیگی، محمدعلی و حکیمیزاده، رضوان (1393)، بررسی باورهای معرفتشناختی و نگرش نسبت به یادگیری فعال در بین معلمان شاغل در شهرستان جغتای، پایاننامه کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران.
حقانی، فریبا و آذر بر زین، مهرداد (1390)، یادگیری فعال، راهکاری جهت کاهش فاصله تئوری تا عمل در آموزش بالینی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 9(11)، 1-14.
دادجوی توکلی، عطیه؛ عبدالهی، بیژن و زینآبادی، حسن رضا (1390)، شناسایی و اعتبارسنجی شایستگیهای حرفهای معلمان اثربخش ابتدایی، پایاننامه کارشناسی ارشد: دانشگاه تربیتمعلم - تهران - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
راوش چلمردی، حمید (1395)،
تأثیر دورههای پژوهشی بر شایستگیهای علمی و حرفهای معلمان ابتدایی،
دومین همایش ملی تربیتمعلم. دانشگاه تهران.
رضوی، اعظم و عباسزاده (1394)، نقش معلمان در توسعة پژوهش محوری در مدارس. کنفرانس بینالمللی رویکردهای نوین در علومانسانی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.
ساکی، رضا (1392)، دانش معلمان درباره پژوهش و نیاز آنان به آموزش پژوهش. پژوهشهای آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 20(3)، 119-132.
فربودی، فاطمه؛ اکرمی، سمیه و اوجی نژاد، احمدرضا (1401)، نقش شایستگی حرفهای معلمان در فرایند یاددهی یادگیری دانشآموزان، چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت علومانسانی و علوم رفتاری، تهران.
فروزش، زهره و پژمان، ابراهیم (1397)، بررسی نقش استمرار پژوهش در ارتقا توانمندی و توسعه حرفهای معلمی، کنفرانس ملی یافتههای نوین در حوزه یاددهی و یادگیری: بندرعباس.
کامکار، زهرا (1399)، رابطة بین قابلیتهای یادگیری با شایستگی حرفهای و تخصصی معلمان در شهر بندر لنگه با تأکید بر نقش دینداری، اولین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در فرایندهای تعلیموتربیت. هرمز.
Ballenger, C. (2009). Puzzling moments, teachable moments: Practicing teacher research in urban classrooms. New York: Teachers College Press.
Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Raizen, S., Ripley, M., Miller-Ricci, M., et al. (2012). Defining twenty-first century skills. In P. Griffin, B. McGaw, & E. Care (Eds.), Assessment and teaching of 21st century skills (pp. 17-66). Dordrecht, Germany: Springer ScienceBusiness Media B.V.
Borg, S. (2010). Language teacher research engagement. Language Teaching, 43(4), 391-429.
Cochran-Smith, M., & Lytle, S. L. (1999). The teacher research movement: a decade later. Educational Researcher, 28(7), 15-25.
Commission of the European Communities. (2007). Improving the quality of teacher education. Communication from the commission to the Council and the European Parliament 3.8.2007. Brussels.
Dick, B. (2006). Action research literature 2004e2006: themes and trends. Action Research, 4(4), 439-458.
Elliott, J. (2001). Making evidence-based practice educational. British Educational Journal, 27(5), 555-574.
Falkner, K., Vivian, R., & Williams, S. (2018). An ecosystem approach to teacher professional development within computer science. Computer Science Education, 28(4), 303-344.
Griffin, P., McGaw, B., & Care, E. (2012). Assessment and teaching of 21st century skills. Dordrecht, Germany: Springer Science Business Media B.V.
Hargreaves, A. (1996). Transforming knowledge: blurring the boundaries between research, policy and practice. Educational Evaluation and Policy Analysis, 18(2), 105-122.
Neves, R. M., Lima, R. M., & Mesquita, D. (2021). Teacher Competences for Active Learning in Engineering Education. Sustainability, 13(16), 131-142.
Niemi, H. (2002). Active learning- a cultural change needed in teacher education and in schools. Teaching and Teacher Education, 18,763-780.
Niemi, H. (2012). Relationships of teachers' professional competences, active learning and research studies in teacher education in Finland. Reflecting Education, 8(2), 23-44.
Niemi, H., & Nevgi, A. (2014). Research studies and active learning promoting professional competences in Finnish teacher education. Teaching and Teacher Education, 43, 131-142.
Niemi, H., Nevgi, A., & Aksit, F. (2016). Active learning promoting student teachers’ professional competences in Finland and Turkey. European Journal of Teacher Education, 39(4), 471-490.
Scardamalia, M. (2002). Collective cognitive responsibility for the advancement of knowledge. In B. Smith (Ed.), Liberal education in a knowledge society (pp. 67-98). Chicago: Open Court.
Sherrill, J. A. (2011). Preparing teachers for leadership roles in the 21st century. In E. B. Hilty (Ed.). Teacher leadership. The “new” foundations of teacher education. New York: Peter Lang.
Stenhouse, L. (1981). What counts as research? British Journal of Education Studies, 29(2), 103-114.
Stonebraker, l. & Heather, H. (2018). Evidence-based decision-making: awareness, process and practice in the management classroom. The Journal of Academic Librarianship, 44(1), 113-117.
Tabachnick, B., & Fidell, L. S. (1996). Using Multivariate Statistics. New York: Happer Collins College.
Virtanen, P., Niemi, H., & Nevgi, A. (2017). Active Learning and Self-Regulation Enhance Student Teachers’ Professional Competences. Australian Journal of Teacher Education, 42(12), 1-21.