ارجمند قجور، کیومرث و ارجمندی، بهزاد (1397). «اثربخشی برنامههای پرورش خلاقیت در برنامۀ درسی هنر بر خلاقیت دانشآموزان دورۀ ابتدایی»، رویش روانشناسی، 7(4).
اسدی، فاطمه، هاشمیمقدم، سید شمس الدین و موسویپور، سعید (1398). «تأثیر ورش تدریس اکتشافی هدایتشده بر خلاقیت دانشآموزان دختر پایۀ هشتم در درس علوم تجربی،» مجلۀ پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پروش، 2(18): 126-113.
اعظمی، محمود، جعفری، علیرضا و کریمی، ناهید (1391). «بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی در افزایش خلاقیت کودکان دبستان»، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(3).
البرزی، محبوبه (1390). «نقش باورهای فرزندپروری و نگرش مادران به تفکر خلاق بر خلاقیت کودکان»، مطالعات اجتماعی و روانشناختی زنان، 9(2): 24-7.
اکبری، حکیمه، خلجی، محسن و شفیعزاده، محسن (1387). «تأثیر بازیهای بومی و محلی بر رشد مهارتهای جابهجایی کودکان پسر 7 تا 9ساله». نشریۀ حرکت، ش 34 ، 45-35.
اکرز و همکاران (1397). ارزیابی، برنامهریزی آموزشی و بازپروری کودکان، ترجمۀ فریده ترابی میلانی، تهران: سمت.
امام جمعه، سید محمدرضا و بصیرتپور، محمدجواد (1393). «مقایسۀ عملکرد مدارس هوشمند و مدارس عادی بر خلاقیت دانشآموزان پسر سال اول دورۀ متوسطۀ اول شهر تهران»، فصلنامۀ پژوهش در نظامهای آموزشی، 8(27): 59-77.
امیری، شعله و اسعدی، سمانه (1386). «روند تحولی خلاقیت در کودکان». نشریۀ تازههای علوم شناختی، 9(4). 26-22.
بخشیپور، الهام، رهنما، نادر، سورتیجی، حسین، اسکندری، زهرا و ایزدینجفآبادی، سارا (1392). تأثیر برنامۀ تمرینی ایروبیک و بازیدرمانی گروهی بر تعادل کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی»، پژوهش در علوم توانبخشی، 9(2).
حسینایی، علی و کثیرلو، یدالله (1388). «مبانی عصبشناختی خلاقیت: آیا ناحیۀ خاصی از مغز خلاقیت را به وجود میآورد؟»، همایش سمپوزیوم نوروپسیکولوژی ایران»، جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم، دورۀ 4.
جمالی، بهروز؛ کاظمی، محمدرضا و شهبازی، مهدی (1398). «مقایسۀ تأثیر بازیهای کششی بر خلاقیت کودکان دختر و پسر پیش دبستانی». مجلۀ علوم روانشناختی، 18(82): 1131-1136.
درویشی، زهره، شهیدی، شهریار، حیدری، محمود و پاکدامن، شهلا (1394). «اثربخشی آموزش هنرهای تجسمی با استفاده از بستۀ آموزشی؛ آموزش هنر، حامی کودک نوآور بر افزایش خلاقیت کودکان دبستانی». فصلنامۀ افراد استثنایی، 5(17): 110-85.
دشتبزرگی، زهرا (1393). تأثیر بازیهای رایانهای بر میزان خلاقیت و فراشناخت دانشآموزان پسر شهر اهواز، مجلۀ روانشناسی اجتماعی، 2(33): 47-57.
دوستان، محمدرضا و باقرنژاد، زهرا (1397). «بررسی همزمان رفتاری و عصبشناختی یادگیری و انتقال تکلیف ترسیم دودستی نامتقارن»، فصلنامۀ علمی-پژوهشی عصبروانشناختی، 1(12): 22-1.
دوستان، محمدرضا، کبری، بویری، زیلایی بوری، مریم و صیفوریان، مهدی (1392). «بررسی انتقال حرکت دودستی نامتقارن به حالت عکس آن: تحلیلی بر نظریههای حرکات دودستی»، مجلۀ رفتار حرکتی و روانشناسی ورزش، دورۀ 8: 553-564.
راهبر، علی، عصاره، علیرضا، غلامعلی، احمد و صدقپور، بهرامصالح (1396). «تأثیر آموزش روش تدریس بارش مغزی بر خلاقیت و پیشرفتتحصیلی دانشآموزان پسر پایۀ هفتم در درس کار و فناوری مدارس متوسطۀ اول ناحیۀ 3 شهرستان کرج در سال تحصیلی 95-1394»، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(3): 251-276.
رجبی باغدار، احمد، مهرام، بهروز، کارشکی، حسین و کرمی، مرتضی (1394). جایگاه پرورش خلاقیت در برنامۀ درسی قصدشده آموزشوپرورش دورۀ ابتدایی جمهوری اسلامی ایران: هستها و بایدها»، مطالعات روانشناسی تربیتی، 22: 94-71.
زارعیان، احسان و رحمتی، فروغ(1393). «تأثیر تمرین ایروبیک بر اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان سینه»، مطالعات روانشناسی بالینی، 5(17).
سبحانی نژاد، مهدی و حسینی، اشرف السادات (1393). «تأثیر محتوای برنامۀ درسی خلاقیت محور بر رشد و درک خلاق کودکان دورۀ پیشدبستانی منطقۀ دو شهر تهران»، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(4): 79-104.
سهرابی، مهدی، عطارزاده حسینی، سیدرضا و روحیتربتی، مهدی (1387). «تأثیر نقطۀ مرجع بر اجرا و یادگیری الگوی هماهنگی نامتقارن دودست»، پژوهش در علوم ورزشی، 2: 186-173.
سیمونتن، د. ک. (1379 ). «خلاقیت: جنبههای شناختی، شخصی، تحولی و اجتماعی». ترجمۀ حسین شکرکن. مجلۀ استعدادهای درخشان، سال نهم(2): 33-90.
شاهحسینی، صفیه و ثقفی، محمدرضا (1397). «محیط محرک خلاقیت در باشگاه کودک». مجلۀ منظر. ش 10(44): 39-24.
شوشتری، مژگان، ملک پور، مختار، عابدی، احمد و قمرانی، امیر (1395). «اثربخشی برنامۀ سهتایی غنیسازی نزولی بر خلاقیت کودکان تیزهوش دبستانی»، فصلنامۀ افراد استثنایی، 6(22).
عابدی، احمد، کاظمی، فرشته و شوشتری، مژگان (1393). «اثربخشی آموزش حرکات ایروبیک بر بهبود کارکردهای اجتماعی و توجه کودکان با ناتوانیهای یادگیری عصب-روانشناختی»، مجلۀ ناتوانیهای یادگیری، 4(2): 54-38.
عابدی، جمال (1372). «خلاقیت و شیوهای نو در اندازهگیری آن»، پژوهشهای روانشناختی، 28: 24-35.
عبادینژاد، زهرا، رسولی، مریم، پاینده، ابوالفضل، زاهد، غزال و محلی، فاطمه (1395). «تأثیر حرکات ایروبیک بر اضطراب کودکان مبتلا به سرطان»، مجلۀ طنین سلامت، 4(4): 22-16.
علوی لنگرودی، کاظم و رجایی، افسانه (1395). «تأثیر برنامۀ درسی قصهگویی و نمایش خلاق بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی در دروس انشا و هنر»، پژوهش در برنامهریزی درسی، 13(51): 118-129.
علیخانی، کفایت؛ البرزی، محبوبه و رستمی، ربابه (1397) «تأثیر بازیهای حرکتی خلّاق بر مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان 4 تا 6 سال». مجلۀ مطالعات آموزش و یادگیری، دورۀ دهم. شمارۀ دوم، پاییز و زمستان: 237-219.
غلامپور، حدیث و دوستان، محمدرضا (1395). «تأثیر دستبرتری و دشواری تکلیف هماهنگی دو دستی بر امواج مغزی نواحی قشری افراد راست دست و چپ دست»، فصلنامۀ عصب روانشناسی، 2(2).
فرهادیپور، محمدامین، عباسی، عفت و کریمزایی، سمیرا(1394). «مقایسۀ اثربخشی روش تدریس تفکر استقرایی و روش تدریس کاوشگری بر خلاقیت دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی»، پژوهش در برنامهریزی درسی، 12(2):21-10.
قنبریهاشمآبادی، بهرامعلی و سعادت، معصومه (1389) «بررسی تأثیر حرکات ریتمیک یوگا بر تعاملات اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی پسر مقطع ابتدایی شهر سنگان- خواف»، مطالعات تربیتی و روانشناسی، 11(1): 188-171.
کمالوند، ولیالله(1389). «تأثیر آموزشوپرورش دبستانی براساسِ برنامهریزی چندبعدی بر میزان خلاقیت دانشآموزان پایهی اول دبستان در شهر تهران در سال تحصیلی 88-89». پایاننامۀ کارشناسی ارشد. گروه علوم تربیتی. دانشکدۀ مدیریت آموزشی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
کوپایی، گلرخ، نقیزاده، محمد و حبیب، فرخ (1395). «عوامل کالبدی فضاهای بازی بر خلاقیت کودکان 6 تا 12 سال در پارکهای شهری»، مطالعات شهری، 6(12): 39-50.
کیافر، مریم السادات و اصغری نکاح، سیدمحسن (1393). «اثربخشی برنامۀ پرورش خلاقیت به شیوۀی فعالیتهای گروهی بازی-محور بر مؤلفههای خلاقیت کودکان پیشدبستانی»، فناوری آموزش و یادگیری، 1(1).
گنجی، کامران، بهشته، نیوشا و هدایتی، فاطمه (1391). «تأثیر آموزش خلاقیت به مادران بر افزایش خلاقیت کودکان پیشدبستانی»، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، ش 2، 71-94.
مسعودی، مریم، ثقهالاسلام، علی و ثاقبجو، مرضیه (1395). «تأثیر 8 هفته تمرین ایروبیک بر عملکرد شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری»، مجلۀ اصول بهداشت روانی، 18(3): 161-8.
منطقی، مرتضی (1391). «بررسی تأثیر آموزش خلاقیت بر دانشآموزان پیشدبستانی و دبستانی»، پژوهشهای برنامۀ درسی، 2(1): 1-28.
موحدی، یزدان (1398). «تأثیر طراحی بهینۀ فضای آموزشی بر ارتقای خلاقیت»، فناوری آموزشی، جلد 13، ش 3: 529-535.
محمدی، مجید، طهماسبی، فرشید، شاکرمی، زهرا و رستمی، محمد (1394). «تأثیر فعالیتهای تربیت بدنی در مدارس بر رشد کمّی و کیفی ضربه با پا در دانشآموزان پسر». پژوهشنامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال یازدهم، ش21 ، 118-111.
مهدوینژاد، غلامحسین، مهدوینژاد، محمدجواد و سیلوایه، سونیا (1392). «تأثیر محیط هنری بر خلاقیت دانشآموزان»، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، (48)12: 127-139.
منصور، محمود (1395). روانشناسی ژنتیک، تحول روانی از تولد تا پیری. چاپ شانزدهم. تهران: سمت.
نادری، عزتالله، تجلینیا، امیر، شریعتمداری، امیر و سیف نراقی، مریم (1391). «بررسی تأثیر اجرای برنامۀ فلسفه برای کودکان در پرورش خلاقیت دانشآموزان پسر پایۀ اول مقطع متوسطۀ منطقۀ 14 تهران»، تفکر و کودک، 3(5): 91-117.
ناظمزادگان، غلامحسین، باقرزاده، فضل الله، حمایتطلب، رسول و قاسمی، علیرضا (1389). «مقایسۀ اثر انواع تمرین بار شناختی بر زمان و دقت تکلیف هماهنگی دودستی»، رشد و یادگیری حرکتی، 4: 133-149.
هاشمی، تورج، واحدی، شهرام و احراری، غفور(1394). «فراتحلیل برنامههای پرورش خلاقیت»، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5(3): 32-1.
هیوود، کاتلین (1393). رشد و تکامل حرکتی در طول عمر. ترجمۀ مهدی نمازیزاده و محمدعلی اصلانخانی، تهران: سمت.
Amabile, T. M. (1983). The social psychology of creativity: A componential conceptualization. Journal of Personality and Social Psychology, 45(2), 357–376. https://psycnet. apa. org/doi/10. 1037/0022-3514. 45. 2. 357
Balzac, F. (2006). Exploring the brain’s role in creativity. NeuroPsychiatryReviews, 7(5), 1-20.
Boswell, B. (1993). Effects of movement sequences and creative dance on balance of children with mental retardation. Perceptual and motor skills, 77(3_suppl), 1290-1290.
Chatzopoulos, D. , Doganis, G. , & Kollias, I. (2018). Effects of creative dance on proprioception, rhythm and balance of preschool children. Early Child Development and Care, 189:12, 1943-1953, DOI:
10. 1080/03004430. 2017. 1423484.
Hyndman, B. , & Mahony, L. (2018). Developing creativity through outdoor physical activities: a qualitative exploration of contrasting school equipment provisions. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 18(3), 242-256.
Kanning, U. P. (2006). Development and validation of a German-language version of the interpersonal competence questionnaire ICQ. European Journal of Psychological Assessment, 32(1), 43-51
Garaigordobil, M. , & Berrueco, L. (2011). Effects of a play program on creative thinking of preschool children. The Spanish journal of psychology, 14(2), 608-618.
Lucchiari C, Sala M. P, Vanutell M. E. (2018). The effects of a cognitive pathway to promote class creative thinking. An experimental study on Italian primary school students. Thinking Skills and Creativity. 31(1), 156-160.
https://doi. org/10. 1016/j. tsc. 2018. 12. 002
Richard, V. , Lebeau, J. C. , Becker, F. , Boiangin, N. , & Tenenbaum, G. (2018). Developing cognitive and motor creativity in children through an exercise program using nonlinear pedagogy principles. Creativity Research Journal, 30(4), 391-401.
Runco M. A. (2018). Creativity Complex, Encyclopedia of creativity, 292-295.
Runco M. A, Acar S, Cayirdag N. (2017). A closer look at the creativity gap and why students are less creative at school than outside of school, Thinking Skills and Creativity, 24, 242-249.
https://doi. org/10. 1016/j. tsc. 2017. 04. 003
Santos, S. , & Monteiro, D. (2021). Uncovering the Role of Motor Performance and Creative Thinking on Sports Creativity in Primary School-aged Children. Creativity Research Journal, 33(1), 1-15.
Magil, R. A. (2004). "Motor learning & Control". Concepts and applications(7thed). Boston, MA: MC Grow Hill.
Maiba, O. (2019). The Role of Musical-rhythmic Movements of Children of Pre-school Age in the Process of Vocal-choral Activity. Journal of History Culture and Art Research, 8(3), 285-292.
Onarheim, B. , & Friis-Olivarius, M. (2013). Applying the neuroscience of creativity to creativity training. Frontiers in human neuroscience, 7, 656.