امانی، فرزانه (1394)، «ابعاد تأمل و اهمیت آن در تربیت معلم فکور»، فصلنامۀ تربیت معلم فکور، 1(1): 52-37.
بازرگان، عباس (1393)، مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیختۀ رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: نشر دیدار.
تنعمی، محمدمهدی (1391). مدیریت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی: شناخت و اجرای کیفیت فراگیر، تهران:سمت.
خدیوی، اسدالله و سیدکلان، سید محمد (1397). «بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت تدریس در دانشگاه فرهنگیان؛ مطالعه موردی: پردیسهای استان اردبیل». دوفصلنامۀ مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 18(7). 39-70.
سند تحول بنیادین آموزشوپرورش( 1390)، وزارت آموزش وپرورش. تهران: انتشارات آموزشوپرورش.
صالحی، کیوان؛ بازرگان، عباس؛ صادقی، ناهید؛ شکوهی یکتا، محسن(1394)، «تحلیل پدیدارشناسانۀ ادراک و تجربۀ زیستۀ معلمان مدارس ابتدایی از نقاط ضعف و قوّت برنامۀ ارزشیابی توصیفی». فصلنامۀ پژوهش در نظامهای آموزشی، دورۀ 9، ش31: 68-19.
عابدی، حسینعلی(1388)، «کاربرد روش تحقیق پدیدهشناسی در علوم بالینی». فصلنامۀ راهبرد، 19(54)، 224-207.
عباباف، زهره؛ فراستخواه، مقصود؛ مهرعلیزاده، یدالله؛ فتحی واجارگاه، کورش(1392)، «تأملی بر صلاحیتهای حرفهای معلمان در مطالعات برنامۀ درسی، مجلۀ علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(21)، صص182-157.
کهندل، مرضیه؛ کرمی، مرتضی؛ آهنگچیان، محمدرضا؛ مهرمحمدی، محمود (1397)، «بازنمایی مناقشات ناظر بر دو گفتمان توسعۀ حرفهای و هویت حرفهای معلم از منظر مناسبات قدرت»، پژوهشنامۀ مبانی تعلیموتربیت، 8(2): 122-103.
محسنپور، محمد (1390)، «ارزیابی دادههای کیفی»، فصلنامۀ تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار، 3 و4(24): 55-50.
وزارت آموزشوپرورش. (1395)، برنامۀ راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق چشم ا نداز1404، تهران: دانشگاه فرهنگیان.
Ahmed, F. , Shahzad, K. , Aslam, H. , Bajwa, S. U. , & Bahoo, R. (2016), The role of collaborative culture in knowledge sharing and creativity among employees. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences (PJCSS),10(2), 335-358.
Alzobiani, I (2020), The Qualities of Effective Teachers as Perceived by Saudi EFL Students and Teachers. English Language Teaching; Vol. 13, No. 2, 37- 47.
Balkar, B (2015), Defining an empowering school culture (ESC): Teacher perceptions. Issues in Educational Research, 25(3), 205-225.
Carl J. Dunst1, Deborah W. Hamby1, Robin B. Howse1, Helen Wilkie1& Kimberly Annas. (2019), Research Synthesis of Meta-Analyses of Preservice Teacher Preparation Practices in Higher Education. Higher Education Studies; Vol. 10, No. 1, 29-47.
Choi, S. L. , Goh, C. F. , Adam, M. B. H. , & Tan, O. K. (2016), Transformational leadership, empowerment, and job satisfaction: the mediating role of employee empowerment. Human resources for health, 14(1), 73.
Dewey, J. (1929), The Sources of a Science of Education. Horace live right New York. pp,7-22.
Dong, Q, W. , Wang, S, M. , Jie Han, F. , Zhang, R, D (2019),
Innovative Research and Practice of Teachers' Teaching Quality Evaluation under the Guidance of ‘Innovation and Entrepreneurship. Procedia Computer Science 154 (2019) 770–776.
https://creativecommons. org/licenses/by-nc-nd/4. 0/.
Eisner, Elliot (1985), The Educational Imagination. Third Edition. MacMillan Publishing Company. New York.
Eisner, Elliot, W. (1994), The Educational Imagination: On The Design and Evaluation of School Programs. New York: Macmillan.
Evers, A. T; Van der Heijden, B. I &. , Kreijns. K (2016), Organizational and task factors influencing teachers professional’ development at work Ropeaneu. Journal of Training and Development 40(1),36-55.
Fauth, B. , Decristan, J. , Decker, A. -T. , Büttner, G. , Hardy, I. , Klieme, E. , & Kunter, M (2019),
The effects of teacher competence on student outcomes in elementary science education: The mediating role of teaching quality. Teaching and Teacher Education, 86, Article 102882.
https://doi. org/10. 1016/j. tate. 2019. 102882.
Gitomer, D. H. (2009), Measurement issues and Assessment for Teaching Quality. By Drew H. Gitomer.
Kaplan, A (2014), Section commentary: Theory and research on teachers’ motivation: Mapping an emerging conceptual terrain. In P. W. Richardson, S. A. Karabenick, & H. M. G. Watt (Eds. ), Teacher motivation: Theory and practice (pp. 52–66).
Lazarides, R. , Fauth, B. , Gaspard, H. , & Gollner, ¨ R (2021),
Teacher self-efficacy and enthusiasm: Relations to changes in student-perceived teaching quality at the beginning of secondary education. Learning and Instruction, 73, 1–10.
https://doi. org/10. 1016/j. learninstruc. 2020. 101435.
Lee, G. (2010), Holistic Assessment (HA) in Primary Schools. Report of the Primary Education Review and Implementation Committee (PERI), CPDD MOE.
Linnenbrink-Garcia, L. , & Wormington, S. V (2019),
An integrative perspective for studying motivation in relation to engagement and learning. In K. A. Renninger, & S. Hidi (Eds. ), Cambridge handbooks in psychology. The Cambridge handbook of motivation and learning (pp. 739–758). Cambridge University Press.
https://doi. org/10. 1017/9781316823279. 031.
Lytle, S. & Smith, C, M (1992), Teacher Research as a Way of Knowing. Harvard Educational Reviw. 4(62),448-474.
Pavri, S (2012), Effective Assessment of Students; Determining Responsiveness to Instruction. New Jersey Upper Saddle River, Pearson Education, Inc.
Praetorius, A. -K. , Klieme, E. , Herbert, B. , & Pinger, P (2018),
Generic dimensions of teaching quality: The German framework of three basic dimensions. ZDM, 50(3), 407–426.
https://doi. org/10. 1007/s11858-018-0918-4.
Praetorius, A. -K. , Lauermann, F. , Klassen, R. M. , Dickhauser, ¨ O. , Janke, S. , & Dresel, M (2017),
Longitudinal relations between teaching-related motivations and studentreported teaching quality. Teaching and Teacher Education, 65,241–254.
https://doi. org/10. 1016/j. tate. 2017. 03. 023.
Schon, D (1983), The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: basic Books.
Seyfried, M & Ansmann, M (2018), Unfreezing higher education institutions? Understanding the introduction of quality management in teaching and learning in Germany. Higher Education ,75(6),1061-1076.
Shulman, L. , Sherine, M (2004), Fostering communities of teachers as learners: disciplinary perspectives. Stanford University.
Shulman, L. S(1987), Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57 (1), 1–22.
Thommen, D. , Sieber, V. , Grob, U. , Praetorius, A. (2021), Teachers’ motivational profiles and their longitudinal associations with teaching quality. Learning and Instruction 76 (2021) 101514.
Vieluf, S (2022),
Wie, wann und warum nutzen Schüler* innen Lerngelegenheiten im Unterricht? Eine übergreifende Diskussion der Beitr¨ age zum Thementeil [How,when, and why do students use learning opportunities in the classroom? Anoverarching discussion of the contributions to the thematic section]. Unterrichtswissenschaft, 1–22.
https://doi. org/10. 1007/s42010-022-00144-z.
voss, T. , Zachrich, L. , Fauth, B. , Wittwer, J (2022), The same yet different? Teaching quality differs across a teacher’s classes, but teachers with higher knowledge make teaching quality more similar. Learning and nstruction, Volume 80, August 2022, 101614.