Dimensions and Components of Faculty Members' Requirement at Farhangian University

Document Type : Original Research

Author

Ministry of Education / Headmaster

Abstract

The present study is applied and qualitative-quantitative respectively in terms of purpose and data collection. Since the present study intends to obtain a comprehensive knowledge of the model components of the faculty members' requirement of Farhangian University; qualitative and quantitative data were used to achieve the goal. Therefore, a mixed approach was used in this research. In this regard, 20 interviews with faculty members have been conducted with a purposive sampling method from the snowball type. The research assessment tool was a semi-structured interview form that was prepared and finalized through interview and Delphi technique by experts with selective coding. A researcher-made questionnaire was used to collect quantitative data, and masters' opinions were used to determine content validity, and confirmatory factor analysis was used for structure reliability. The content analysis technique was used to analyze qualitative data and to answer the first question of the research; also, structural equations were used for modeling of causal relations considering LISREL software in line with additional analyses of quantitative part. Date analysis method consists of three stages of open, axial and selective coding. After the theoretical saturation of experts, the model included 5 dimensions, 17 components and 111 indicators. Model fitting was supported by data of structural equations modeling analyses. According to the findings, the present model can be a fit model for the faculty members' requirement of Farhangian University.
 

Keywords


ابراهیمی، یزدان (1385). جذب اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ایران و چند دانشگاه معتبر جهان، دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران.
شاهی بیک، آزاده و هاشمی، لیلا (1386). مهندسی مجدد از طریق فناوری اطلاعات، تهران: نشر ورا.
عباسپور، عباس (1381)، مقایسه کارکردهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران با آخرین کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی و طراحی و تبیین مدل فرآیند بهینه برای آ ن، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، پایان‌نامه دکتری، به راهنمایی اسفندیار سعادت.
عماد زاده، مصطفی و فرهمند، کام بخش (1383). جایگاه آموزش عالی در فرایند جهانی‌سازی. مجموعه مقالات همایش آموزش عالی و توسعه پایدار، جلد دوم، تهران: موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی: 103-120.
صالحی، شایسته؛ پهلوان‌زاده، سعید و جراحی، هایده (1381). میزان مشارکت اعضای هیأت علمی در تصمیم‌گیری مدیران دانشکده‌های علوم پزشکی اصفهان از دیدگاه مدیران و اعضای هیأت علمی، مجله ایرانی در علوم پزشکی، شماره6.
ذاکر صالحی؛ غلام‌رضا و ذاکر صالحی، امین (1389)، بررسی دیدگاه مدیران مراکز علمی کشور در زمینه استقلال دانشگاهی در ایران، فصلنامۀ انجمن آموزش عالی ایران، سال سوم، شمارۀ اول، تابستان 1389.
قرونه، داوود؛ میر کمالی، سید محمد؛ بازرگان، عباس و خرازی، سید کمال (1393). شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر بالندگی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران، فصلنامه توسعه منابع انسانی، 1(1)، 89-115.
محمدی، نبی اله، نجف­بیگی­، رضا، موسی­خانی، مرتضی و عالم­تبریز، اکبر، (1395). ارائه الگوی مطلوب برای انتخاب اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه­های ایران ( در راستای بهر­ه­وری نیروی انسانی)، مدیریت بهره­وری، 10 (37)، 157-180.
میر سپاسی، ناصر، رشیدی، محمدمهدی، صنعتی گر، هدی(1389). آسیب‌شناسی طرح جذب و نگهداری نخبگان (مطالعه موردی: شرکت ملی نفت ایران)، نشریه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، دوره 4، شماره 11 ، صفحه 7-39.
مصدق، هادی، زین­آبادی، حسن رضا، بهرنگی، محمدرضا و عبداللهی، بیژن (1395). آسیب­شناسی فرآیند جذب هیئت‌علمی در دانشگاه­های دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فصلنامه پژوهش­های مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، 8(25)، 183-210.
مردانی، محمدرضا. حکیم، امین و خالقیان، امیر (1392). آشنایی با عملکرد و فرایند جذب و تبدیل وضعیت اعضا هیأت علمی، مرکز جذب اعضا هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (1390). بررسی و آسیب‌شناسی آیین‌نامۀ ارتقای اعضای هیأت علمی، بازیابی‌شده از سایت
هیأت عالی جذب (1394). مجموعه قوانین جذب هیأت علمی، برگرفته از http://jz.farhangoelm.ir/، دی‌ماه 1394.
Armstrong, M (1980). Human resource management practice.
Boudreau, J. W., & Rynes, S. L (2006). Role of recruitment in staffing utility analysis. Journal of Applied Psychology, 70(2), 354.
Beardwell, J., Holden, L., & Claydon, T (2004). Human resource management: a contemporary approach. edn. England: Pearson Education.