چکیده
پیشینه و اهداف: کارروزی مهمترین بخش برنامه درسی تربیت معلم است که در آن شایستگیهای دانشجومعلمان بروز پیدا میکند. هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل کارورزی تربیت معلم در شرایط کرونایی و تدوین سیاستهایی برای دوران پساکرونایی بود. روشها: در این پژوهش از روش آمیخته متوالی استفاده شد که در بخش کیفی، روش تحلیل محتوا و در بخش کمی روش توصیفی - پیمایشی تحلیل SWOT بهره گرفته شد. جامعه مورد بررسی را چهار گروه دانشجومعلمان سال سوم و چهارم، استادان راهنمای کارورزی، معلمان راهنمای کارورزی و مجریان و کارشناسان کارورزی تشکیل میدادند. پس از احصای نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها از بخش مصاحبه نیمهساختاریافته با گروه هدف، پرسشنامهای تدوین و مشتمل بر 40 گویه در بین 385 نفر از افراد دستاندرکار کارورزی توزیع شد. برای تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، ماتریس ارزیابی عوامل خارجی، ماتریس سوآت استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد کارورزی در شرایط کرونا، راهبرد محافظهکارانه را در پیش گرفته است. شرایط خاص شیوع کرونا، فرصتهایی برای دانشگاه فرهنگیان فراهم کرده است، اما نقاط ضعف بیش از نقاط قوت بوده است. در پایان سیاستهایی برای دوره پساکرونا ارائه شد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این تحقیق در سیاستگذاری، برنامهریزی و اجرای کارورزی میتواند مورد استفاده قرار گیرد. با عنایت به شرایط متغیر جهانی ارائه سناریوهای راهبردی حاصل از این پژوهش میتواند مورد استفاده در شرایط خاص قرار گیرد.
کلیدواژهها