چکیده
پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل مؤلفهها و ابعاد صلاحیت حرفهای معلمان مدارس استثنایی است. روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است و جامعه آماری آن کلیه معلمان آموزشوپرورش استثنائی شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تدریس میباشد که تعداد آنها برابر 559 نفر بود. بر اساس فرمول کوکران 228 نفر از جامعه آماری با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و بر مبنای جنسیت بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی محتوایی آن با استفاده از روش دلفی توسط 7 نفر از صاحبنظران آموزشوپرورش استثنایی و با سه بار ارسال پرسشنامه تأمین شد و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل از روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل عامل اکتشافی)، به کمک نرمافزار SPSS.26 استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش دلالت بر این داشت که ابعاد اصلی صلاحیتهای معلمان مدارس استثنایی، به ترتیب اولویت و اهمیت در چهار گروه «صلاحیتهای آموزشی-رفتاری»، «توانمندیهای حرفهای و عمومی»، «صلاحیتهای برنامهریزی و آمادگی» و در نهایت «صلاحیتهای مدیریت و سازماندهی» قابل معرفی است. همچنین، مهمترین مؤلفههایی که لازم است مورد توجه معلمان مدارس استثنایی قرار گیرد به ترتیب اولویت شامل «تأثیر رعایت شعائر اسلامی و هنجارهای جامعه و گسترش و تقویت اخلاق اسلامی در محیط کار»، «ایجاد انگیزه در دانشآموزان استثنائی از طریق فعال نمودن آنان در کلاس درس»، «ایجاد محیطی لذتبخش و آرام در کلاس درس، همراه با شوخی و تفریح، با پرهیز از هرگونه زیادهروی»، «تحمل عقاید نو و غیر عادی دانشآموزان استثنائی» و «مسئولیتپذیر بودن معلمان استثنائی در قبال آینده جامعه و دانشآموزان استثنائی» است. نتیجهگیری: بدون تردید معلم فردی است که میتواند بیشترین تأثیر را بر جریان تربیتی دانشآموزان استثنایی در مدارس داشته باشد. بنابراین؛ شناخت از تواناییها و صلاحیتهای حرفهای معلم برای یادگیری بهتر یادگیرندگان استثنایی امری ضروری است.
کلیدواژهها