چکیده
پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، تعیین موانع و چالشهای اجرای شیوههای سنجش یادگیری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در شرایط کرونا از دیدگاه اساتید و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1400-1399 همزمان با شیوع بیماری کووید 19 و مجازیشدن آموزشها بود. روشها: روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت جزء پژوهشهای توصیفی از نوع علّی - مقایسهای بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه اساتید و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان یزد به تعداد 2400 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس جدول مورگان، تعداد 106 استاد و 332 دانشجومعلم پرسشنامه را تکمیل کردند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه محققساخته بود که پس از تأیید روایی و پایایی مورداستفاده قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها، ابتدا با استفاده از جدول و نمودار به توصیف و ارائه خلاصهای از نگرش پاسخگویان به تفکیک گروههای مختلف موردمطالعه در مورد موانع و چالشهای شیوههای سنجش یادگیری در شرایط کرونا پرداخته شد و سپس، دادههای پژوهش با استفاده از آزمون یو من ویتنی تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری بین نظر اساتید و دانشجومعلمان در مورد موانع و چالشهای شیوههای سنجش یادگیری در شرایط کرونا وجود نداشته است. نتیجهگیری: ولی باتوجهبه میانگین پاسخدهندگان به هر کدام از گویهها، چالشهای بسیاری در سنجش مجازی وجود دارد که باتوجهبه نتایج این پژوهش باید موردتوجه قرار گیرد..