- XML
- اصل مقاله 2.87 M
- نسخه EPUB مقاله
- نمونه 1 نبوی.pdf
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف واکاوی و تحلیل فرایند پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان به منظور ارایه الگوی مناسب جذب دانشجو انجام شد. روش پژوهش مورد استفاده کیفی با رویکرد نظریه دادهبنیاد است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیات علمی و مدرسان مدعو دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور بودند که از بین آنها، تعداد 38 نفر(18نفر عضو هیات علمی و 20 نفر مدرس مدعو) به عنوان نمونه آماری از دو استان تهران و مرکزی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع داوطلبانه انتخاب گردیدند. از مصاحبه نیمهساختاریافته برای جمع-آوری دادههای مورد نیاز استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه صاحبنظران، پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان به خصوص برای دوره ابتدایی، جذب نخبگان فارغالتحصیل دوره کارشناسی سایر دانشگاهها برای تحصیل در دوره دو ساله کارشناسیارشد در آموزش رشتههای تخصصی به خصوص رشتههای فنی و حرفهای و علوم پایه برای معلمی دوره متوسطه دوم مناسب است. همچنین الگویی برای جذب دانشجو ارایه شد که شامل سه مؤلفه، پذیرش دانشجوی کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان، پذیرش دانشجوی کارشناسی پیوسته با مشارکت سایر دانشگاهها(2+2)، و پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش است. با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که با لحاظ نمودن مؤلفههای الگوی ارایه شده برای جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان میتوان نسبت به پذیرش داوطلبانی مستعد، توانمند، با انگیزه و علاقهمند، و برخوردار از سلامت جسمانی و روانی، برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و ورود به حرفه معلمی مبادرت نمود.
کلیدواژهها