نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
شناخت عواملی که سبب سکوت و کنارهگیری دانشآموزان دورة ابتدایی در فعالیتهای کلاس درس میشود، بهدلیل تأثیر انکارناپذیر آن بر عملکرد تحصیلی و همچنین رشد مهارتهای اجتماعی و ارتباطی در آنان اهمیت بسیاری دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تجارب معلمان درزمینة عواملی است که باعث گرایش هرچهبیشتر دانشآموزان دورة ابتدایی به سکوت و کنارگیری آنان در فعالیتهای موجود در کلاس درس و راهکارهای معلمان در این زمینه بودهاست. جامعة آماری پژوهش، شامل همة معلمان مشغول به خدمت در دورة ابتدایی شهر خرمآباد بوده که نمونة پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و همچنین شباع نظری تعداد 10 نفر انتخاب شدهاند. اطلاعات با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته و روش کدگذاری و استخراج مضمونهای اصلی و فرعی تحلیل شدهاست. یافتههای حاصل از پژوهش نشان میدهد مهارتهای اجتماعی، ضعفهای شخصیتی، ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای جسمی، عوامل خانوادگی، گروه همسالان و همینطور معلمان از عوامل تأثیرگذار در گرایش دانشآموزان به سکوت در کلاس درس هستند. همچنین، براساس مصاحبه با معلمان میتوان براساس فعالیتهایی در داخل و خارج از کلاس درس گرایش دانشآموزان را جهت کنارهگیری و سکوت در تکالیف آموزشی کاهش داد.