- XML
- اصل مقاله 1.11 M
- فایلهای تکمیلی/اضافی
- 1.pdf
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطۀ توسعۀ شایستگی حرفهای معلمان دورۀ متوسطه با اثربخشی آنان در فرایند یاددهی-یادگیری انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری، کلیۀ معلمان دورۀ متوسطۀ شهر قم (6348 معلم) بوده است که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای، نمونهای با 364 نفر انتخاب شد. برای سنجش شایستگی از مدل اسپنسر و بویاتزیس و برای سنجش اثربخشی از مدل ادموند استفاده شده است. ابزار پژوهش، دو پرسشنامۀ محققساختۀ توسعۀ شایستگی حرفهای و پرسشنامۀ محققساخته اثربخشی معلمان بوده است. براساس مدل اسپنسر و بویاتزیس، شایستگی معلمان دارای دو بعد فردی، شامل دانش و معلومات حرفهای، مهارتها، ویژگیهای شخصیتی و نگرش و بینش و بعد اجتماعی، شامل اعتبار حرفهای و عمومی و همچنین مدل ادموند 5 عامل انتقال اهداف بازدهی درس، ارائۀ منظم اطلاعات، اجتناب از ابهام، کنترل درک، تدارک تمرین و بازخورد را برای اندازهگیری اثربخشی معلمان میسنجد. دادهها با بهرهگیری از ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین توسعۀ شایستگی معلمان و اثربخشی آنان در فرایند یاددهی-یادگیری دانشآموزان همبستگی وجود دارد.
کلیدواژهها