طراحی مدل اجرای برنامه های منابع انسانی موثر در ارتقای نظام تعلیم و تربیت با توجه به مولفه های حکمرانی خوب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار ،گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استاد ،گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،

4 استاد ،گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.48310/itt.2025.20733.1192

چکیده

پیشینه و اهداف: نظام آموزشی کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی با چالش‌های ساختاری و پراکندگی مقررات مواجه است. پژوهش حاضر با هدف تبیین مدل یکپارچه حکمرانی خوب در مدیریت منابع انسانی آموزش‌وپرورش و ارائه چارچوبی کاربردی برای بهبود کارایی سازمانی انجام شد.

روش‌ها: این مطالعه از نوع کاربردی و با رویکرد ترکیبی (کیفی–کمی) اکتشافی متوالی اجرا گردید. در مرحله کیفی، با بهره‌گیری از تکنیک دلفی و نظر ۱۵ نفر از متخصصان دانشگاهی و اجرایی، مؤلفه‌های اولیه مدل شناسایی و اجماع نظری حاصل شد. در بخش کمی، جهت ارزیابی ساختار عاملی و روابط متغیرها، مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم‌افزار Smart PLS به‌کار رفت. داده‌ها از ۳۸۶ پرسش‌نامه معتبر گردآوری شد. در گام نهایی، برای رتبه‌بندی عوامل مؤثر از مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد مدل نهایی شامل چهار بعد اصلی نمادین، سیاسی، اداری و تجربی است. مؤلفه‌هایی مانند مقررات استخدامی رسمی، توسعه استانداردهای حرفه‌ای، سیاست‌گذاری مبتنی بر داده و ارزیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی، ابعاد فوق را تبیین کردند. شاخص‌های روایی و پایایی مدل، از جمله GOF=0.65، اعتبار ساختاری آن را تأیید نمودند.

نتیجه‌گیری: مدل پیشنهادی با تأکید بر بازنگری مقررات، توسعه زیرساخت‌های دیجیتال و یکپارچه‌سازی نظام منابع انسانی، زمینه دستیابی به حکمرانی خوب و ارتقای بهره‌وری در نظام آموزشی کشور را فراهم می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a model for implementing education human resources programs based on good governance components

نویسندگان [English]

  • Ali Jamali 1
  • Gholam Reza Memarzadeh tehran 2
  • Morteza Musakhani 3
  • Seyedjamaledin Tabibi 4
1 Graduate, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives:

The human resource management system within the national education sector faces structural challenges and fragmented regulations. This study aims to develop an integrated model of good governance for human resource management in education and to provide a practical framework for improving organizational efficiency.

Methods:

This applied research was conducted using a mixed-methods exploratory sequential design. In the qualitative phase, the Delphi technique was applied with the participation of 15 academic and executive experts to identify the primary components of the model and achieve theoretical consensus. In the quantitative phase, structural equation modeling (SEM) using the partial least squares (PLS) approach and SmartPLS software was employed to evaluate the factorial structure and relationships among variables. Data were collected through 386 valid questionnaires distributed among HR managers, deputies, and experts of provincial and district education offices. Finally, Interpretive Structural Modeling (ISM) was used to rank and analyze the influence levels of the components.

Findings:

The final model consists of four main dimensions: symbolic, political, administrative, and experiential. Key components such as formal recruitment regulations, professional standards development, data-driven policymaking, and competency-based performance evaluation define these dimensions. The validity and reliability indices, including GOF = 0.65, confirmed the structural adequacy of the proposed model.

Conclusion:

The study highlights the necessity of revising employment regulations, developing digital infrastructures, and establishing an integrated HR system, as essential prerequisites for achieving good governance and enhancing productivity across the national education system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Good Governance
  • Human Resources
  • Education System
  • Structural Equation Modeling
  • Education