نقش معلم در کلاس درس هستی گرا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.48310/itt.2025.20802.1195

چکیده

فلسفه هستی با تأکید بر مفاهیمی چون آزادی، مسئولیت، انتخاب و معنایابی فردی، چشم‌انداز منحصربه‌فردی را در تعلیم و تربیت مطرح می‌سازد که بر این اساس معلم از یک انتقال‌دهنده صرف دانش فراتر رفته و به عاملی محوری در تسهیل خودشناسی و تحقق وجودی دانش‌آموزان بدل می‌شود. هدف اصلی این پژوهش، ارائه تحلیلی جامع از ابعاد، ویژگی‌ها، کارکردها و مسئولیت‌های معلم در کلاس درس مبتنی بر اصول فلسفه هستی، با استناد به مجموعه‌ای از مطالعات پژوهشی منتخب است. این پژوهش با رویکرد مرور روایتی و تحلیل محتوای کیفی، به تجزیه و تحلیل یافته‌های مطالعات پرداخته است. یافته‌های کلیدی نشان می‌دهد که معلم وجودگرا در وهله نخست، تسهیل‌گر خودآگاهی و اصالت فردی است و با طرح پرسش‌های وجودی و ایجاد فضایی برای انتخاب آزاد، دانش‌آموزان را در مسیر معنایابی یاری می‌کند. بنای رابطه‌ای اصیل و دیالوگی "من-تو"، از دیگر کارکردهای اساسی این معلم است که بر صداقت، حضور و احترام متقابل استوار است. معلم همچنین بعنوان الگوی وجودی و عامل رهایی‌بخش، دانش‌آموزان را برای مواجهه با اضطراب‌های زندگی و فراروی از محدودیت‌ها توانمند می‌سازد و با بهره‌گیری از هنر و تجارب زیبایی‌شناختی، به توسعه تخیل و خلاقیت آنان کمک می‌کند. مدیریت اخلاقی کلاس درس نیز از طریق ایجاد نظمی مبتنی بر آزادی و مسئولیت‌پذیری متقابل و با تکیه بر خودآگاهی فلسفی و تعهد درونی معلم صورت می‌پذیرد. این نقش چالش‌برانگیز، مستلزم آمادگی بالای فلسفی و شخصیتی معلم است و با ساختارهای آموزشی رایج تضادهایی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of the Teacher in the Existential Classroom

نویسندگان [English]

  • Ashraf Sadat Mirzasaafi 1
  • Reza Ali Nowrozi 2
1 M A student, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational & Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational & Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

The philosophy of existentialism, with its emphasis on concepts such as freedom, responsibility, choice, and personal meaning-making, introduces a unique perspective to education. Within this framework, the teacher transcends the role of a mere transmitter of knowledge and becomes a central facilitator of students' self-awareness and existential development. This study aims to provide a comprehensive analysis of the dimensions, characteristics, functions, and responsibilities of the teacher in an existentialist classroom, based on a selection of relevant research studies. Employing a narrative review and qualitative content analysis approach, the study synthesizes key findings across sources. Results indicate that the existentialist teacher primarily acts as a facilitator of self-awareness and authenticity, guiding students through existential questioning and fostering a space for free choice and meaning-making. Building an authentic and dialogical “I-Thou” relationship, grounded in honesty, presence, and mutual respect, is another central function. Moreover, the teacher serves as an existential role model and liberating agent, empowering students to confront life’s anxieties and transcend personal limitations. The use of art and aesthetic experiences supports the development of imagination and creativity. Ethical classroom management, founded on freedom, responsibility, philosophical self-awareness, and inner commitment, also emerges as a key component. This demanding role requires a high level of philosophical and personal readiness and often contrasts with conventional educational structures. Nevertheless, the emphasis on holistic growth, critical thinking, and meaning-making offers significant potential for innovative education. The findings underscore the importance of fostering teacher self-awareness, dialogical skills, and structural flexibility in teacher education and educational policy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Existential philosophy"
  • "existential education"
  • "existentialist teacher"
  • "freedom"
  • "responsibility"