تطور مفهومی تأمل معلمان: مرور نظا‌مند و تحلیل مضمون بر پایه پارادایم‌های تربیتی ‏

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

3 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. ‏

10.48310/itt.2025.20531.1180

چکیده

تأمل، به‌عنوان پیوند دهنده نظریه و عمل، در مطالعات معلمان با رویکردها و دیدگاه‌های مختلف بررسی شده است. ‏هدف ‏پژوهش حاضر، تطور مفهومی تأمل از طریق شناسایی پارادایم‌های نظری-فلسفی، استخراج مضامین تجربی تأمل و ‏تحلیل ‏روابط میان آن‌ها است‎.‎‏ ‏این مطالعه کیفی با راهبرد مرور نظام‌مند و روش تحلیل مضمون‌محور به شیوه قیاسی-‏استقرایی، 91 منبع (شامل: 32 منبع نظری و 59 منبع تجربی) منتشر شده بین سالهای 1983 تا 2025 را بررسی کرده ‏است. یافته‌ها نشان دادند: که شش پارادایم بنیادین شامل: "پراگماتیسم"، "پدیدارشناسی" (توصیفی و تفسیری)، ‏‏"سازنده‌گرایی" (شناختی، اجتماعی و انتقادی)، "نظریه انتقادی-اجتماعی"، "پسا‌ساختارگرایی"، و "رویکردهای نوین مابعد ‏آن" (مانند: نظریه پیچیدگی، رئالیسم انتقادی و پساانسان‌گرایی)، هر یک بُعد خاصی از تأمل را برجسته کرده‌اند. تحلیل ‏مطالعات تجربی نیز منجر به شناسایی طیفی گسترده‌ای از مضامین تأملی پرتکرار (22 مضمون) از تأمل فنی، عملی، انتقادی ‏تا تأمل پراش، علّی و چندبعدی شد. نتایج نشان داد: که میان پارادایم‌های نظری و مضامین تأملی معلمان در مطالعات ‏تجربی، رابطه‌ای معنادار و جهت‌دار وجود دارد. این پژوهش با ارائه تصویری یکپارچه از مبانی نظری و عملی تأمل، چارچوبی ‏مفهومی برای تحلیل و ارتقای تربیت معلم در سطوح نظری، آموزشی و سیاستی ارائه کرده است. در حالی‌که مفهوم تأمل در ‏گذشته عمدتاً به‌صورت ابزار بازنگری در عمل تعریف می‌شد، یافته‌های این مطالعه تأکید می‌کنند، که تأمل باید به‌مثابه ‏فرایندی وجودی، انتقادی، اجتماعی و فناورانه بازتعریف شود‎.‎‏ تأمل معلمی، آن‌گونه که در این پژوهش تحلیل شد، نه‌فقط ‏برای معلم‌بودن، بلکه برای «انسان تربیتی بودن» در دنیای معاصر ضرورت دارد‎.‎

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Conceptual Evolution of Reflection in Teaching: A Systematic ‎Review and Thematic Analysis Based on Educational Paradigms ‎

نویسندگان [English]

  • Masoud Ramroudi 1
  • Khalil Gholami 2
  • yahya Maroofi 3
1 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University ‎of Kurdistan, Sanandaj, Iran.‎
2 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University ‎of Kurdistan, Sanandaj, Iran
3 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University ‎of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
چکیده [English]

Reflection, as a link between theory and practice, has been examined in teachers studies through various ‎approaches and perspectives. The present study aims to explore the conceptual development of reflection by ‎identifying philosophical-theoretical paradigms, extracting empirical reflective themes, and analyzing their ‎interrelationships. This qualitative study, using a systematic review strategy and a deductive–inductive theme-‎based analysis method, has examined 91 sources (including 32 theoretical and 59 empirical sources) published ‎between 1983 and 2025. The findings revealed six foundational paradigms—pragmatism, phenomenology ‎‎(descriptive and interpretive), constructivism (cognitive, social, and critical), critical-social theory, ‎poststructuralism, and emerging post-paradigm approaches (such as complexity theory, critical realism, and ‎post-humanism)—each emphasizing a distinct dimension of reflection. Analysis of the empirical studies led to ‎the identification of a wide range of frequently recurring reflective themes (22 themes), ranging from technical, ‎practical, and critical reflection to diffraction, causal, and multidimensional reflection. This study, by presenting ‎an integrated view of the theoretical and practical foundations of reflection, offers a conceptual framework for ‎analyzing and enhancing teacher education at theoretical, instructional, and policy levels. While reflection in ‎the past was mainly defined as a tool for revisiting practice, the findings of this study emphasize that reflection ‎should be redefined as an existential, critical, social, and technological process. Teacher reflection, as analyzed ‎in this research, is necessary not only for being a teacher but for being an “educational human” in the ‎contemporary world.‎

کلیدواژه‌ها [English]

  • ‎‘Reflection’
  • ‘Reflective practice’
  • ‘Teacher reflection’
  • ‘Educational paradigms’
  • ‘Reflective ‎themes’
  • ‘Reflective approaches’
  • ‘Systematic review’.‎