کارآمدی برنامه روان آموزشی گروهی پویشی در تقویت ایگو و کاهش تعارضات دانشجومعلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی. تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

10.48310/itt.2025.19747.1131

چکیده

پیشینه و اهداف:هدف پژوهش حاضر کار آمدی روان آموزشی گروهی پویشی در توانمندسازی ایگو و کاهش تعارضات برون سازی شده در دانشجو معلمان بود. روش ها: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه گواه بود.جامعه آماری در این پژوهش را کلیه دانشجو معلمان دختر و پسر مشغول به تحصیل در دانشکده های دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل می‌دهند.نمونه مورد مطالعه در پژوهش حاضر 30 نفر بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس و از طریق فراخوان انتخاب و پس از مصاحبه بالینی اولیه به‌ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند.ابزار اندازه گیری شامل پرسش نامه مقیاس توانمندی ایگو (PIES، مارکستروم و همکاران، 1993) و مقیاس حل تعارض (CRQ، فیشر و ویکز، 1994) بود. گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه بسته روان آموزشی گروهی پویشی در قالب مدیریت دفاع‌های تاکتیکی را دریافت کردند،گروه کنترل برنامه عادی خود را داشتند و پس از اجرای آزمایش ها و پس آزمون، در یک درمان گروهی شرکت داده شدند.داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها:نتایج نشان داد که مداخلات روان آموزشی گروهی پویشی بر افزایش توانمندسازی ایگو موثر بوده است؛همچنین مداخلات روان آموزشی گروهی پویشی بر کاهش تعارضات بین فردی نیز موثر بوده است.نتیجه گیری:بنابراین استفاده از برنامه روان آموزشی گروهی پویشی برای افزایش توانمندی ایگو و تعارض‌های برون روانی دانشجو معلمان مؤثر است و استفاده از این روش می‌تواند برای شناخت بهتر دانشجومعلمان از خود سودمند باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of a group-based dynamic psychoeducational program in strengthening the ego and reducing conflicts among pre-service teachers

نویسندگان [English]

  • Jamshid Jarareh 1
  • Omid Seifouri 2
1 Associate Professor. Department of Education and Psychology. Shahid Rajaee Teacher Training University. Tehran, Iran.
2 MSc, Department of School Counseling, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran,iran
چکیده [English]

Background and Objectives: The aim of the present study was the psychoeducational effectiveness of the dynamic group in empowering the ego and reducing externalized conflicts in student teachers. Method: The research design was a quasi-experimental design with pre-test-post-test and control group. The statistical population in this study consisted of all male and female student teachers studying in the faculties of Shahid Rajaee Teacher Training University in the academic year 2023-2024. The study sample in the present study was 30 people who were selected through convenience sampling and call-out and after an initial clinical interview were randomly assigned to two experimental and control groups (15 people in each group). The measurement tools included the Perceived Ego Empowerment Scale (PIES, Markstrom et al.,1993) and the Conflict Resolution Questionnaire (CRQ, Fisher and Weeks,1994). The experimental group received the tactical defense management psychoeducational package for 8 sessions, the control group had their normal program, and after conducting the experiments and post-test, they participated in a group therapy. Research data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Findings: The results showed that group-dynamic psychoeducational interventions were effective in increasing ego empowerment(p<0.05); group-dynamic psychoeducational interventions were also effective in reducing interpersonal conflicts (p<0.05). Conclusion: The use of dynamic group psychoeducational program is effective for increasing the ego capability and extra-psychological conflicts of student teachers, and using this method can be beneficial for students to know themselves better.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Interpersonal Conflict
  • Empowering ego
  • Dynamic psycho-education Groups
  • student teachers
  • Tactical defenses