تاثیر استفاده از فناوری‌ها و برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی در افزایش یادگیری خود راهبر و توسعه حرفه‌ای نو معلمان دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار علوم تربیتی دانشگاه اراک

2 کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

10.48310/itt.2025.18815.1090

چکیده

پیشینه و اهداف: در عصر حاضر، با پیشرفت روزافزون فناوری‌های هوش مصنوعی، تحولات چشمگیری در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش رخ داده است. معلمان، به عنوان محور اصلی فرآیند یاددهی-یادگیری، نیازمند سازگاری با این تغییرات و بهره‌گیری از ابزارهای نوین آموزشی هستند هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر استفاده از فناوری‌ها و برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی در افزایش یادگیری خود راهبر و توسعه حرفه‌ای نو معلمان دوره ابتدایی بود. روش‌ها‌: روش‌ انجام پژوهش،شبه آزمایشی و طرح پیش-آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی معلمان پایه دوم ابتدایی ناحیه 2و 3 شهر کرج در سال تحصیلی ۰۳-۱۴۰۲ بود و روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بود که از هر دو ناحیه آموزش و پرورش به تصادف دو مدرسه انتخاب شد. ابزار گردآوری داده شامل به پرسشنامه یادگیری خودراهبردی فیشر و همکاران (۲۰۱۳) و پرسشنامه استاندارد توسعه حرفه ای معلمان گروه استانداردهای حرفه ای کنتاکی(۲۰۱۱) استفاده شد. گروه آزمایش طی ۷ جلسه ۵۵ دقیقه‌ای مهارت‌های تدریس اثربخش را با کمک فناوری‌ها و برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی Sider extension, Imagica AI, Taskade آموزش دیدند. گروه کنترل با روش مرسوم در این مدت آموزش دید. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از شاخص های آمار توصیفی فراوانی میانگین، انحراف معیار) و جهت بررسی فرضیه ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد.. یافته‌ها: نتیجه تحقیق نشان داد استفاده از هوش مصنوعی در افزایش یادگیری خود راهبر و زیر مولفه های آن شامل خود مدیریتی و خود کنترلی اثربخش بود. همچنین نتیجه تحقیق نش

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of using artificial intelligence technologies and applications in increasing self-directed learning and new professional development of elementary school teachers

نویسندگان [English]

  • Rahim Moradi 1
  • Fatemeh ghamari Manzar, 2
  • Fatemeh Sadat Abedini, 2
  • Zahra Akhlakhi, 2
1 Assistant Professor, Faculty of Humanities, Department of Educational Sciences, Arak University, Arak, Iran
2 Master's degree in Educational Technology, Faculty of Islamic Education, Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: In the present era, with the rapid advancement of artificial intelligence technologies, significant transformations have occurred in various fields, including education. Teachers, as the central axis of the teaching-learning process, need to adapt to these changes and utilize innovative educational tools. The purpose of this study was to investigate the effect of using artificial intelligence technologies and applications on enhancing self-directed learning and professional development among primary school teachers. Methods: The research method employed was a semi-experimental design with pre-test and post-test phases, including a control group. The statistical population comprised all second-grade elementary school teachers in districts 2 and 3 of Karaj city during the academic year 2024-2025, with a multi-stage cluster sampling method that randomly selected two schools from each educational district. Data collection tools included Fisher et al.'s self-directed learning questionnaire (2013) and the professional development standard questionnaire from the Kentucky Professional Standards Group (2011). Over seven sessions of 55 minutes each, the experimental group received training in effective teaching skills utilizing Sider extension, Imagica AI, and Taskade artificial intelligence technologies and applications. In contrast, the control group was trained using conventional methods during this period. To analyze the research data, descriptive statistics (mean frequency, standard deviation) were employed, and multivariate covariance analysis was conducted to test the hypotheses. Findings: The research findings indicated that the use of artificial intelligence significantly enhanced self-directed learning and its sub-components, including self-management and self-control. Additionally, the results demonstrated that artificial intelligence positively impacted teachers' profession

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technology
  • artificial intelligence
  • self-directed learning
  • professional development
  • teacher