مقایسه وتحلیل دوگانگی اهداف اسلامی آموزش درکشورهای منتخب وراهکارهای مواجهه معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

موسسه پژوهش وبرنامه ریزی آموزش عالی

10.48310/itt.2025.18329.1070

چکیده

پیشینه واهداف:تعلیم و تربیت درظرف جامعه وفرهنگ تحقق پیدا می‌کندتعارض بین محیط اسلامی و محیط سکولار می‌تواند محیط آموزشی را نیز دستخوش تنش و استرس کند.گاهی نیز بین نهادها تداخل کارکردی رخ می‌دهد.نهاد هایی همچون سیاست، دین، خانواده و رسانه‌های جمعی هریک می‌خواهند اصول و ارزش‌هایی را آموزش دهند و در تعامل با نهادآموزشی، تعارض خود را نشان می‌دهند.آموزش اسلامی از این روند مستثنی نیست. هدف این نوشتار تحلیل و مقایسه اهداف آموزش اسلامی در مالزی، ترکیه، عربستان و ایران است.روشها: این مطالعه با روش مطالعه تطبیقی جورج بردی صورت گرفته است.

یافته ها: نتایج نشان داد علیرغم وجود شباهت‌های متعدد، پیگیری چنین اهدافی در این کشورها جنبه‌های متفاوتی نیز بخود گرفته است.یافته‌ها تعداد نه (9) شباهت و پنج تفاوت را درکشورهای مورد مطالعه نشان داد. وجه شباهت اصلی همه آنها این است که نظام آموزش دوگانه تلاشی برای راضی نگه داشتن خانواده‌های دیندار در حاشیه جریان اجتماعی سکولار است. کشورهای مورد مطالعه از بین سیاست آموزشی مدارا و سازش یا اصلاحگری اجتماعی راه نخست را برگزیده‌اند. نتیجه گیری:به زعم نگارنده رویکرد بوم نظام در صورت تحقق در درازمدت می‌تواند راهی برای برون رفت نظام آموزشی بومی از انزوا و حاشیه‌نشینی فراهم کند. امروز با الهام از آموزه‌های متخصصان باید اذعان کرد نقش و تاثیر محیط بر فرآیند تربیت درمدرسه و دانشگاه بیش از هر زمان دیگری است و سیاست آموزشی نمی‌تواند از پیوستگی و درهم تنیدگی محیط نهاد آموزشی با دیگر اکوسیستم‌های همجوار غفلت کند.درپایان این مقاله راهکارهایی برای معلمان ارائه شده است تابتوانند دوگانگی موجود را راهبری کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing and Analyzing the Duality of the Islamic Goals of Education in Selected Countries and Teachers' coping strategies

نویسنده [English]

  • Gholamreza Zakersalehi
irphe.ac.ir
چکیده [English]

Background and objectives:The conflict between the Islamic environment and the secular environment can also cause tension and stress in the educational environment. Sometimes there is functional interference between institutions. The institution of politics, or religion , family and mass media each want to teach principles and values. Here the conflict shows itself and usually the stronger entity dominates. Islamic education is not exempt from this trend. The purpose of this article is to analyze and compare the goals of Islamic education in Malaysia, Turkey, Saudi Arabia and Iran, Method: This study was conducted using George Brady's comparative study method. Findings:The results showed that despite the existence of many similarities, the pursuit of such goals in these countries has taken on different aspects.The dual education system is an attempt to satisfy religious families on the margins of the secular social stream.The studied countries have chosen the first way from the educational policy of tolerance and compromise or social reform. Conclusion:The author points out that the ecosystem approach, if realized in the long term, can provide a way out of isolation and marginalization.Today, based on the teachings of educational experts it must be acknowledged that the role and influence of the environment on the education process in schools and universities is more than ever before, and the educational policy cannot ignore the continuity and intertwining of the environment of the educational institution with other neighboring ecosystems.At the end of this article, solutions are provided for administrators and teachers to navigate the duality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic education
  • Secular education
  • Comparative study
  • Ecosystem
  • secularism
  • Iran