نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی _۸۸۹_ ۱۴۶۶۵_ تهران، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
پیشینه و اهداف: چکیده پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود که با هدف تعیین رابطه وجدان تحصیلی با عملکرد تحصیلی، با توجه به نقش میانجی تابآوری اخلاقی تحصیلی و کارآمدی اخلاقی در نمونهای از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان اجرا شد. روشها: در این پژوهش 283 نفر دانشجومعلم رشته-های علوم انسانی به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. متغیرها با استفاده از پرسشنامههای عملکرد تحصیلی (فام و تیلور، 1999)، وجدان تحصیلی (مکایلروی و بانتینگ، 2002)، کارآمدی اخلاقی (هانا و اولیو، 2001) و تابآوری اخلاقی تحصیلی (راهپیما و همکاران، 1398) اندازهگیری شدند. تحلیل آماری دادهها به کمک نرمافزار AMOS و با روش تحلیل مسیر انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد مدل مفهومی با دادهها برازش مطلوب دارد. وجدان تحصیلی به عنوان متغیر برونزا، به ترتیب با ضریب استاندارد 43/0 (73/4=t) و 42/0 (53/4=t) بر متغیرهای میانجی کارآمدی اخلاقی و تابآوری و همچنین با ضرایب استاندارد 49/0 (28/4 =t) بر متغیرهای وابسته عملکرد تحصیلی تأثیر معنیداری دارد. از سوی دیگر، متغیرهای میانجی کارآمدی اخلاقی و تابآوری نیز به ترتیب با ضریب استاندارد 30/0 (98/2=t) و 20/0 (33/2=t) بر متغیرهای درونزای وابسته عملکرد تحصیلی تأثیر معنیداری دارند. نتیجهگیری: چشمانداز این پژوهش ایجاد زمینه برای انجام تحقیقات آزمایشی در راستای متغیرهای پژوهش است تا اثربخشی مداخلات مبتنی بر ارتقا وجدان تحصیلی بر عملکرد تحصیلی با در نظر گرفتن متغیرهای تعدیلکننده مورد بررسی قرار گیرد.
کلیدواژهها [English]