تحلیل پدیدارشناسانۀ ادراک دانشجومعلّمان رشته مشاوره از فرصت‌ها و چالش‌های برنامۀ درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه آموزش روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 - 14665 تهران، ایران

10.48310/itt.2025.18981.1095

چکیده

چکیده

پیشینه و اهداف: کارروزی مهم‌ترین بخش برنامه‌درسی دانشگاه فرهنگیان است که در آن شایستگی‌های دانشجومعلّمان بروز پیدا می‌کند و بستر توسعه حرفه‌ای کارورزان فراهم می‌شود. هدف پژوهش حاضر مطالعه ادراک دانشجومعلّمان دختر رشته مشاوره از فرصت‌ها و چالش‌های برنامه درسی کارورزی بود. روش‌ها‌: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. شرکت‌کنندگان در پژوهش 19 دانشجومعلّم دختر رشته مشاوره بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند از بین دانشجومعلّمان سال چهارم رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان گیلان انتخاب شدند. سپس با همه آن‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از روش هفت مرحله‌ای کلایزی استفاده شد.. یافته‌ها: یافته‌ها دو مضمون اصلی فرصت‌ها و چالش‌های برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان را نشان داد که فرصت‌های برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان شامل سه مضمون فرعی فرصت‌های رشدی درس کارورزی، فرصت‌های ارتباطی درس کارورزی، و فرصت‌های تجربی درس کارورزی بود. مضمون اصلی چالش‌های برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان نیز شامل طبقات آسیب‌های مربوط به مدرسه، مشکلات مربوط به برنامه‌ریزی درس کارورزی، مسائل مربوط به مشاور مدرسه، و چالش‌های مربوط به اساتید کارورزی بود. نتیجه‌گیری: با توجه به ادراکات دانشجومعلّمان در بارۀ فرصت‌ها و چالش‌های برنامه درسی کارورزی رشته مشاوره پیشنهاد می‌شود که دست‌اندرکاران برنامه کارورزی، مشاوران مدارس و اساتید راهنمای آن با در نظر گرفتن یافته‌های مطالعه حاضر، زمینه‌های توسعه حرفه‌ای و کسب تجارب غنی شغل مشاوره را فراهم نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Phenomenological Analysis of Counseling Student-Teachers' Perceptions of the Opportunities and Challenges in the Internship Curriculum at Farhangian University

نویسندگان [English]

  • zahra mohebbi
  • mina mohebbi
Assistant Professor of Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, P.0. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: Internship is the most crucial component of the curriculum at Farhangian University, as it allows student-teachers to demonstrate their competencies and provides a platform for their professional development. The present study aimed to examine the perceptions of female counseling student-teachers regarding the opportunities and challenges of the internship curriculum. Methods: This study was a qualitative research based on a phenomenological approach. The participants consisted of 19 female counseling student-teachers, selected through purposeful sampling from among fourth-year students at Farhangian University in Gilan. Semi-structured interviews were conducted with all participants. Data analysis was performed using Colaizzi’s seven-step method. Findings: The results revealed two main themes: opportunities and challenges of the internship curriculum at Farhangian University. The opportunities were categorized into three sub-themes: developmental opportunities in the internship course, interpersonal opportunities in the internship course, and experiential opportunities in the internship course. The challenges were categorized into four sub-themes: school-related issues, problems with internship course planning, challenges related to school counselors, and difficulties associated with internship instructors. Conclusion: Based on student-teachers’ perceptions of the opportunities and challenges in the counseling internship curriculum, it is recommended that internship program administrators, school counselors, and supervising instructors take these findings into account to enhance professional development and facilitate rich practical experiences in the counseling profession.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Phenomenology
  • Professional development
  • Major of guidance and counselling
  • Internship opportunities
  • Internship challenges