واکاوی تجارب زیسته ارتباط استاد-دانشجو در دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی: مطالعه پدیدارشناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران

3 دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

4 دانشجو کارشناسی امور تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران

10.48310/itt.2025.4190

چکیده

پیشینه و اهداف: ارتباطات بین اساتید و دانشجویان از مهم‌ترین عرصه‌ ارتباطات در آموزش عالی است و ارتباط استاد-دانشجو در دانشگاه فرهنگیان به دلیل ماموریت‌گرا بودن و رسالت تربیت‌معلم از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است از سویی پژوهش‌های اندکی پیرامون ارتباط استاد-دانشجو در دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. لذا این پژوهش با هدف واکاوی تجارب زیسته ارتباط استاد - دانشجو در دانشگاه فرهنگیان انجام شد.روش‌ها‌: روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود که به همین منظور از بین دانشجویان و اساتید دانشگاه امام سجاد(ع) تا رسیدن به اشباع نظری، 12 نفر دانشجو و 6 نفر استاد به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند.و داده‌ها با روش کلایزی تجزیه‌وتحلیل شد.. یافته‌ها: تجارب اساتید و دانشجویان در 5 تم، علل برقراری ارتباط(رشد تربیتی و حرفه‌ای، آموزش و یادگیری، حمایت و انگیزه)، چالش‌ها و مشکلات(آموزشی، فردی و فرهنگی-نگرشی)، عوامل مؤثر بر ارتباط(آراستگی و ظاهر، سواد ارتباطی، ویژگی‌های شخصیتی و علمی، اختلاف نسلی و سنی،آموزش کلاسی)، پیامدها( انگیزشی، اجتماعی و ارتباطی و آموزشی تحصیلی) و روش‌های ارتباطی(پیامکی و تلفنی، سامانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، شرکت در کارگاه‌ها و همایش‌ها، فعالیت‌های کلاسی) طبقه‌بندی شد. نتیجه‌گیری: از یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که ارتباط میان استاد و دانشجو می‌تواند دانشجو را به‌سوی مسیر بهتر و سریع‌تر پیشرفت هدایت کند و تمایل بیشتری نیز به تلاش و کوشش داشته باشد، ضمن اینکه این ارتباط می‌تواند به بهبود فرصت‌های آموزشی و یادگیری دانشجو کمک کند و منجر به توسعه مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی هر دو طرف شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the lived experiences of teacher-student Communication in Farhangian University of South Khorasan: a phenomenological study

نویسندگان [English]

  • mohammad alipour 1
  • mohsen ayati 2
  • fateme abasimoghadam 3
  • sajede Ahmadi Glarche Arabha 3
  • mohammad KHosravi tanak 1
  • mojtaba maleki zohan 4
1 phd student of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Iran
3 BA student of Social Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran.
4 Bachelor student of Education, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background Objectives: Communication between professors and students is one of the most important areas of communication in higher education, and professor-student communication in Farhangian University is of particular importance due to its mission-oriented nature and the mission of teacher training.Therefore, this research was conducted with the aim of analyzing the lived experiences of teacher-student communication in Farhangian University. Methods: The method of the current research was qualitative and phenomenological, and for this purpose, 12 students and 6 professors were selected from among the students and professors of Imam Sajjad University (AS) by purposive sampling. And the data was analyzed with the Colaizzi method Findings: The experiences of professors and students in 5 themes, the reasons for establishing communication (educational and professional growth, education and learning, support and motivation), challenges and problems (educational, personal and cultural). -attitude), factors affecting communication (grooming and appearance, communication literacy, personality and academic characteristics, generational and age differences, classroom training), consequences (motivational, social and communication and academic training) and communication methods (texting and telephone, systems and social networks, participation in workshops and conferences, class activities) were classified Conclusion: From the findings of the research, it can be concluded that the Communication between the professor and the student can lead the student to a better and faster path of progress and have a greater desire to try and strive, while this Communication can help to improve the educational and learning opportunities of the student. and lead to the development of communication and social skills of both parties.

کلیدواژه‌ها [English]

  • communication
  • student
  • teacher
  • Farhangian University
  • Phenomenology