معناسازی مدیران مدرسه در فرایند پیاده‌ سازی سیاست‌ های آموزشی: مرور دامنه‏ ای

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی

4 گروه زبان‏شناسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

تحقق اهداف سیاست‏های آموزشی به چگونگی پیاده‏سازی آن‏ها در مدارس وابسته است. مدیران مدرسه در مقام مجریان و هدایتگران اصلی، به تفسیر و تعبیر سیاست‏ها پرداخته و نحوه عملیاتی‏سازی آن‏ها را تعیین می‏کنند. چگونگی و چرایی این تفاسیر و تعابیر و در نهایت اقدامات اجرایی مدیران مدرسه مورد توجه همیشگی پژوهشگران و سیاستگذاران بوده است. در این راستا، رویکرد معناسازی به‌عنوان رویکردی جدید از مطالعات سازمان به پژوهش‏های حوزه آموزش راه یافت و به‌عنوان چارچوبی برای تبیین فرایندهای درون مدرسه، مورد استقبال پژوهشگران قرار گرفت. بر مبنای این رویکرد مدیران مدرسه در مواجهه با ابهام و آشفتگی حاصل از سیاست‏های آموزشی جدید، به تعبیر و ساخت معنای تازه‏ای از نقش رهبری خود می‏پردازند تا با اتکا بر آن، مطالبات سیاست‏ها را عملیاتی سازند. با وجود گذشت بیش از دو دهه از راهیابی رویکرد معناسازی به حوزه آموزش و به ویژه پیاده‏سازی سیاست‏های آموزشی، اما همچنان در مطالعات آموزشی داخل ایران مورد استفاده قرار نگرفته است. پژوهش مروری حاضر با هدف شفاف‏سازی مفهوم معناسازی مدیران مدرسه در دوره پیاده‏سازی اصلاحات و سیاست‏های آموزشی و همچنین چگونگی کاربرد آن در پژوهش‏ها انجام شده است. بهره‏گیری از یافته‏های پژوهش حاضر در طراحی و هدایت مطالعات با استفاده از رویکرد معناسازی می‏تواند پژوهشگران را به نگاهی تازه مجهز نموده و تحلیل‏های بدیعی به‏دست دهد. تبیین چگونگی پیاده‏سازی سیاست‏ها و إصلاحات آموزشی در بافت مدرسه و همچنین چرایی نتایج حاصل شده یاری‏گر سیاستگذاران و رهبران آموزشی در هدایت‏ سفر پیچیده سیاست‏ها از تدوین تا اجرا خواهد بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Principals’ sensemaking in the process of educational policies’ implementation: A scoping review

نویسندگان [English]

  • Morteza Taheri 1
  • zahra jalili 2
  • Abbas Abbaspour 3
  • Raheleh Gandomkar 4
1 Allameh Tabataba'i University
2 Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
3 Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
4 Department of Linguistics, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Achieving the goals of educational policies depends on how they are implemented in schools. Principals, as the main executives and leaders, sense-making and interpret policies and determine how to implement them. How and why these interpretations and actions of principals have been the constant attention of researchers and policy makers. In this regard, the sense-making approach was introduced as a new approach from organization studies to education research and was welcomed by researchers as a framework for explaining the processes within the school. Based on this approach, principals, facing the ambiguity caused by new educational policies, interpret a new meaning of their leadership role in order to fulfill the demands of the policies based on it. Although more than two decades have passed since the introduction of the sense-making approach to the field of education and especially the implementation of educational policies, it has not been used in educational studies in Iran. The current research was done with the aim of clarifying the sense-making concept of school principals in the implementation of educational reforms and policies. By applying the findings of this study to research adopting a sense-making approach, researchers can gain new insights and develop innovative analytical frameworks. Understanding how educational policies are implemented within schools and why certain outcomes occur can help policymakers and educational leaders navigate the complex process of policy implementation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • sensemaking
  • educational policy
  • educational reforms
  • principals
  • policy enactment
  • policy implementation