بررسی میزان توجه به ساحت‌های شش‌گانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتب درسی پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی،دانشگاه آزاد،مرند ،ایران

2 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

3 گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران ،

4 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان علامه امینی، تبریز، ایران

چکیده

توجه به ساحت‌های شش‌گانه تربیت، بسیار حائز اهمیت است و یک برنامه کامل و جامع، در این زمینه، مورد نیاز است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان توجه، به موضوع ساحت‌های شش‌گانه تربیت، در کتب هدیه‌های آسمان، فارسی و مطالعات اجتماعی پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی، اجرا شد. این پژوهش، توصیفی_تحلیلی بوده و با روش آنتروپی شانون است. جامعه‌آماری، کتب هدیه‌های آسمان، فارسی و مطالعات اجتماعی پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی، در سال تحصیلی 1401-1402 بود. نمونه‌ آماری نیز به جهت محدودیت جامعه آماری، برابر با جامعه ‌آماری، در نظر گرفته شد. همچنین، با استفاده از فهرست وارسی از ساحت‌های شش‌گانه تربیت، با 6 مؤلفه و 56 شاخص که همان شاخص‌های مطرح شده در سند تحول بنیادین است، داده‌ها، جمع‌آوری شدند. برای تعیین روایی محتوایی، چک‌لیست در اختیار سه نفر از صاحب نظران و متخصصین قرار گرفت، که مورد تایید آن‌ها واقع شد. برای پایایی(اطمینان پذیری) مرلفه‌ها و شاخص‌های آن نیز، از روش بازبینی توسط دو نفر از متخصصین استفاده شد، که مورد تایید آن‌ها نیز قرار گرفت. نتایج بیانگر آن است که به مؤلفه ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی با مقدار 180 مورد بیش‌ترین اشاره و به مؤلفه ساحت تربیت علمی و فناوری با مقدار 5 مورد کم‌ترین اشاره گشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the amount of attention paid to the six areas of education in the fundamental transformation document of education in the textbooks of the fourth and fifth grades of elementary school

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Mohammadian 1
  • Mohammad Azimi 2
  • kamal nosratiheshi 3
  • morteza golshani gehraz 4
1 Senior expert in curriculum planning, Azad University, Marand, Iran
2 Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. BOX 14665-889, Tehran, Iran
3 Department of Educational Sciences, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran.
4 Master of Educational Psychology, Allameh Amini University of Education, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Paying attention to the six fields of education is very important and a complete and comprehensive program is needed in this field. The current research was carried out with the aim of investigating the level of attention paid to the subject of the six areas of education in the books of Heaven's Gifts, Farsi and Social Studies of the fourth and fifth grades. This research is descriptive-analytical and uses the Shannon entropy method. It was socio-statistics, gifts of heaven, Farsi and social studies books for the fourth and fifth grades in the academic year of 1401-1402. Due to the limitation of the statistical population, the statistical sample was considered equal to the statistical population. Also, data were collected using a checklist of the six areas of education, with 6 components and 56 indicators, which are the same as the indicators proposed in the fundamental transformation document. To determine content validity, the checklist was given to three experts and experts, which was approved by them. For the reliability of the questionnaires and its indicators, the review method was used by two experts, which was also approved by them. The results show that the component of political and social education has been mentioned the most with 180 items and the component of scientific and technological education has been mentioned the least with 5 items. The content analysis of Shannon's entropy also showed that, from the examination of the books of Heaven's gifts,

کلیدواژه‌ها [English]

  • The six areas of education
  • document of the fundamental transformation of education
  • 4th elementary
  • 5th elementary
  • Curriculum