ارزشیابی اثربخشی دوره‌های آموزش ضمن خدمت معلمان درس فرهنگ و هنر مقطع متوسطه استان البرز براساس الگوی ارزشیابی سیپ (CIPP)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران

2 علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران

3 کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی اهمیت آموزش و توسعه در سازمان‌ها می‌پردازد و نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در آموزش منابع انسانی برای رشد و موفقیت سازمان‌ها حیاتی است. برنامه‌های آموزشی باید بر اساس نیازهای واقعی کارکنان و به صورت داوطلبانه طراحی شوند. ارزیابی برنامه‌های آموزشی برای اطمینان از دستیابی به اهداف و بهبود عملکرد کارکنان ضروری است. در این پژوهش، برای ارزیابی اثربخشی دوره‌های آموزشی معلمان درس فرهنگ و هنر استان البرز، از مدل ارزشیابی سیپ استفاده شده است. عوامل کلیدی مؤثر بر موفقیت برنامه‌های آموزشی مانند ثبات شغلی، استفاده از ابزار مناسب، عوامل انگیزشی، و حمایت مداوم مورد بررسی قرار گرفته‌اند. مطالعات نشان می‌دهند که اجرای صحیح برنامه‌های آموزشی می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در هزینه، افزایش بهره‌وری، رضایت کارکنان، و بهبود کلی سازمان شود. در این پژوهش، 71 نفر از معلمان فرهنگ و هنر استان البرز در سال 1402-1401، پرسشنامه‌ای را تکمیل کردند. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های آمار استنباطی تحلیل شد. نتایج نشان داد که میانگین آماره مجذور کای (48/6) در سطح کمتر از 0.05 معنی‌دار است، که حاکی از تفاوت اثربخشی دوره‌ها از نظر زمینه، ورودی، فرآیند و برونداد است. فرآیند دارای بالاترین میانگین رتبه و زمینه کمترین میانگین را داشت. بر این اساس، دوره‌های آموزشی باید به ترتیب از حیث زمینه، درون‌داد، برون‌داد و فرآیند بهبود یابند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluating the effectiveness of in-service training courses for culture and art teachers of secondary level in Alborz province based on CIPP evaluation model

نویسندگان [English]

  • Hamed abbasi kasani 1
  • Narjes Mosahef 2
  • Maryam sadollah 3
  • Zahra Javadi Nia someesarayi 3
1 Assistant Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran
2 Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran
3 Master of Education and Human Resources Improvement, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran.
چکیده [English]

This study explores the importance of education and development within organizations. Research indicates that investing in human resource training is vital for organizational growth and success. Effective training programs should address the actual needs of employees and be voluntary. Evaluating these programs is crucial to ensure they meet desired goals and enhance employee performance. The CIPP evaluation model is often used for this purpose. This study used the CIPP model to assess the effectiveness of in-service training for art and culture teachers in Alborz province. Key factors affecting the success of training programs include job stability, appropriate tools, motivational factors, continuous support, and practical experience opportunities. Effective training programs can lead to cost savings, increased productivity, employee satisfaction, and overall organizational improvement. In this study, 71 art and culture teachers who participated in in-service training courses in Alborz province during the 2022-2023 academic year completed a questionnaire. The data collected were analyzed using inferential statistical tests to evaluate the training programs' effectiveness. The results showed that the chi-square mean statistic (48.6) is significant at less than 0.05. This indicates a difference in the effectiveness of the courses concerning context, input, process, and output. The process had the highest average rank, while the context received the lowest. Therefore, the training courses were more effective in terms of process compared to input and output. Additionally, based on the average ranks obtained, it was determined that training courses should be prioritized for improvement in the order of context, input, output, and process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • effectiveness
  • in-service training courses
  • context evaluation
  • input evaluation
  • process evaluation
  • output evaluation
  • SIP evaluation model