بررسی درک دانشجو معلمان ابتدایی از ضرورت استدلال‌های استنتاجی در ریاضیات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فرهنگیان اصفهان

2 استادیار دانشگاه فرهنگیان اصفهان

چکیده

هدف مطالعۀ حاضر آن است که درک دانشجو معلمان ابتدایی را از ضرورت استدلال‌های استنتاجی برای اثبات درستی گزاره‌های ریاضی بررسی نماید. جامعۀ آماری شامل 240 دانشجو معلم ابتدایی دختر در ترم پنجم یکی از پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان بود. از این میان، 80 نفر به‌صورت داوطلبانه به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته با اقتباس از پژوهش هیلی و هویلز بود که روایی محتوایی آن به تأیید اساتید آموزش ریاضی رسید. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 79/0 مناسب ارزیابی شد. تحلیل داده‌ها با روش‌های آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج به‌دست آمده از این مطالعه نشان داد که اغلب دانشجویان در تشخیص ضرورت استدلال‌های استنتاجی با مشکل مواجه هستند. در واقع برخی از دانشجو معلمان، درک مناسبی از استدلال‌های استنتاجی در فرایند اثبات در ریاضیات مدرسه‌ای نداشتند و گاهی به ظاهرِ استدلال و اثبات، بیش از محتوای آن اهمیت می‌دادند. همچنین با توجه به مدل هارل و ساودر، می‌توان گفت که برخی از دانشجویان شرکت‌کننده در این تحقیق، در موقعیت‌های مختلف، طرح اثبات متفاوتی دارند. یعنی استدلال انتخابی برخی از آن‌ها برای متقاعد شدن از درستی یک گزارۀ ریاضی با متقاعد کردن دیگران از درستی همان گزاره، متفاوت است. نتایج این تحقیق، ضرورت توجه به فرآیند استدلال استنتاجی را در دروس آموزش ریاضی رشتۀ آموزش ابتدایی نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the understanding of elementary school teachers about the necessity of deductive reasoning in mathematics

نویسندگان [English]

  • Fahimeh Kolahdouz 1
  • Asiyeh Ebrahimzadeh 1
  • HamidReza Kashefi 2
1 Farhangian university of Isfahan
2 Farhangian University of Isfahan
چکیده [English]

The goal of this study is to examine pre-service elementary teachers' understanding of the necessity of deductive reasoning for proving the truth of mathematical propositions.. The study population consisted of 240 female preservice elementary teachers in their fifth semester at a campus of Farhangian University. Among them, 80 participants were voluntarily selected as the sample. The data collection instrument was a researcher-developed questionnaire adapted from Healey and Hoyles (2000). The content validity of the questionnaire was confirmed by experts in mathematics education, and its reliability was assessed using Cronbach’s alpha coefficient, which was found to be 0.79, indicating an acceptable level of reliability. Data analysis was conducted using descriptive and inferential statistical methods.The results of this study revealed that a majority of the students encountered difficulties in recognizing the necessity of deductive reasoning. Specifically, some pre-service teachers exhibited a limited understanding of deductive reasoning within the context of mathematical proofs in school settings. Moreover, they often prioritized the appearance of an argument or proof over its substantive content. Moreover, based on Harel and Sowder's model, it can be stated that some of the students participating in this study exhibit different proof schemes in different situations. That is, the reasoning they choose to be convinced of the truth of a mathematical statement differs from the reasoning they use to convince others of the same statement. The findings of this research underscore the imperative of emphasizing the process of deductive reasoning in mathematics education courses for pre-service elementary teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Student teachers
  • desuctive reasoning
  • Mathematics Proof
  • proof scheme
  • mathematics education