اثربخشی آموزش به روش نقشه مفهومی با ایکس مایند بر پردازش شناختی، لذت یادگیری و عملکرد تحصیلی درس تاریخ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اراک

2 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اراک

3 عضوهیات علمی دانشگاه اراک

10.48310/itt.2025.16336.926

چکیده

پیشینه و اهداف: متغیرهای پردازش شناختی، لذت یادگیری و عملکرد تحصیلی در درس تاریخ به عنوان متغیرهای مهم در ارتقای نظام آموزشی است. این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش به روش نقشه مفهومی بر پردازش شناختی، لذت یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس تاریخ پایه یازدهم انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه یازدهم مدارس دوره متوسطه اول شهر اراک بودند که از بین آنها 44 نفر انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه پردازش شناختی اسکوونبرگ و شیلدر (1996)، پرسشنامه احساسات پاکران در آموزش و پرورش (2002) و آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته بود. نتایج با استفاده از نرم افزار spss نسخه25و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش به روش نقشه مفهومی با ایکس مایند بر پردازش شناختی، لذت یادگیری و عملکرد تحصیلی درس تاریخ مؤثر بود و به طور معناداری پردازش شناختی، لذت یادگیری و عملکرد تحصیلی درس تاریخ دانش آموزان دختر را افزایش داد .نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه آموزش با استفاده از نقشه مفهومی در پردازش شناختی، لذت یادگیری و عملکرد تحصیلی مؤثرتر از آموزش سنتی و رویه موجود است، مطلوب است معلمان تاریخ با استفاده از نقشه مفهومی را به عنوان بخشی از برنامه درسی و کلاس‌ها قرار دهند. باید رویدادی برای تهیه و طراحی نقشه های مفهومی برای معلمان برگزار شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of concept map teaching with X-Mind on cognitive processing, learning enjoyment and academic performance of history course

نویسندگان [English]

  • fatemeh mirahmadi 1
  • Sirus Mansoori 2
  • masoud asadi 3
1 department of education
2 Department of education, Arak University
3 arakuniversity
چکیده [English]

Cognitive processing variables, learning pleasure and academic performance in the history course are important variables in improving the educational system. This research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of concept map teaching on cognitive processing, learning enjoyment and academic progress of students in the 11th grade history course. The research method was a quasi-experimental type of pre-test and post-test with a control group. The statistical population of the research was the 11th grade female students of Arak city, 44 of whom were selected as available and were randomly divided into two groups of 22, experimental and control.The data collection tools included Skowenberg and Schilder's cognitive processing questionnaire (1996), Pakran's educational emotions questionnaire (2002) and researcher-made test of academic progress in history. The results were analyzed using spss26 software and multivariate analysis of covariance test. The results showed that concept map training was effective on students' cognitive processing, learning enjoyment and academic progress (P<0.05) and based on the obtained results, concept map training had the greatest effect on learning enjoyment, academic progress and It had cognitive processing. Based on this, in order to increase the quality of learning as well as correct processing and enjoyment of learning, it is expected that teachers implement the concept map teaching method in the classroom.

کلیدواژه‌ها [English]

  • conceptual map
  • cognitive processing
  • learning pleasure
  • academic achievement
  • learning