واکاوی دانش معلمان و دانشجومعلمان دورة ابتدایی شهر تهران در ارتباط با مفهوم زاویه و منابع شکل‎گیری آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران

2 پژوهشگر آزاد

3 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

زاویه مفهومی چندبعدی است که برای درک آن لازم است معلمان از فهمی چندبعدی برخودار باشند. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان آگاهی معلمان و دانشجومعلمان در مورد مفهوم زاویه و منابع شکل‎گیری آن است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی است. برای پاسخگویی به پرسش اول از روش کمی و پرسش دوم از روش کیفی استفاده شد. تعاریف و تعابیر ارائه شده در متون علمی انتخاب شدند. سپس، اقدام به شناسایی سطح آگاهی معلمان و دانشجومعلمان نسبت به تعاریف مذکور شد. به این منظور 132 نفر، شامل 83 معلم و 49 دانشجومعلم با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند تا هر تعریفی که در مورد مفهوم زاویه می‌دانند را گزارش دهند. همچنین، منابع رسمی شکل‌گیری تعاریف زاویه گردآوری و توسط صاحبنظران بررسی شدند. تحلیل پاسخ‌های بدست‌آمده نشان داد در میان تعابیر زاویه، «تلاقی»، «شکل هندسی» و «گوشه» بیشترین میزان توجه را به خود اختصاص‌دادند و سایر تعابیر از توجه کافی برخوردارنبودند. به علاوه، یافته‎ها نشان‌دهنده عدم برخورداری معلمان و دانشجومعلمان از نگاه کل‌نگر در ارتباط با مفهوم زاویه بود. بررسی متون‌رسمی مورداستفاده برای یادگیری مفهوم زاویه حاکی از این است که محتوای مورد استفاده در منابع یادگیری به طور غیرمستقیم به تعابیر زاویه به‌عنوان «شکل هندسی»، «گوشه»، «ناحیه»، «دوران» و «تلاقی» توجه‌کرده‎اند که می‌تواند دلیلی بر درک محدود معلمان باشد. با توجه به تأثیر انکارناپذیر کتاب‌های‌درسی و دورة تربیت‌معلم بر دانش و صلاحیت حرفه‌ای معلمان، پیشنهاد می‌شود، دامنةموضوعی و محتوای ارائه شده در کتاب‌های درسی ریاضی درسی برای شکل‌گیری درک کل‌نگر در ارتباط با مفهوم زاویه مورد بازنگری قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the knowledge of teachers and student-teachers in Tehran Elementary School about the concept of angle and the sources of c conceptualizing it

نویسندگان [English]

  • Sepideh Norouzi 1
  • zohre pandi 2
  • Mahdi Namdari Pejman 3
1 Assisstant professor of farhangian university, Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
2 Free researcher
3 Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: Angle is a multi-dimensional concept, with different aspects becoming prominent depending on the context. Teachers require a comprehensive understanding of it to teach effectively. Methods: This study examines the knowledge levels of teachers and student-teachers regarding the concept of angle and the sources shaping their experience. Using a mixed-methods approach, the first research question was addressed quantitatively, while the second was explored qualitatively. Key interpretations of angle, such as geometric shape, rotation, intersection, corner, area, distance, slope, and bend, were identified from the literature.

Participants included 132 teachers and student-teachers from Tehran (83 teachers, 49 student-teachers), selected via available sampling. They were asked to provide definitions of angles. Definitions from elementary math textbooks, teacher guides, and Farhangian University resources were also analyzed by experts. Findings revealed that interpretations like "intersection," "geometric shape," "rotation," and "corner" received the most attention, while others were overlooked. Teachers and student-teachers lacked a holistic view of the concept, and learning resources inadequately addressed definitions like geometric shape, corner, area, and intersection, contributing to limited understanding. Given the significant influence of textbooks and teacher training programs, it is suggested that their scope and content be revised to enhance teachers' knowledge and professional competence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mathematics Education
  • textbook
  • Concept of Angel
  • Content knowledge
  • Elementary Education