طراحی و اعتباریابی الگوی آموزشی مبتنی بر رویکرد مونته ‏سوری به منظور شکل‏ گیری مفهوم (عدد) در دانش‏ آموزان پایه اول ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش دبستان و پیش دبستان، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 گروه آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

پژوهش جهت ارائه الگوی آموزشی مبتنی بر رویکرد مونته‎سوری به منظور شکل‌گیری مفهوم عدد برای دانش‌آموزان اول ابتدایی و تعیین اعتبار به روش ترکیبی انجام گرفت. در بخش کیفی از مرور منظم کتابخانه‎ای و در بخش کمی، روش پیمایشی استفاده شد. جامعه در بخش کیفی، کلیه منابع، از کتاب و مقاله مربوط به مفاهیم پژوهش که در پایگاه‎های اطلاعات داخلی و خارجی در سالهای 1964 تا 2021 است. از آن‎ میان منابع مرتبط با اهداف و قابل دسترس جهت نمونه پژوهش انتخاب شدند. در بخش کمی برای تعیین اعتبار الگو، از جامعه متخصصان دانشگاهی در رشته علوم ‎تربیتی و حوزه مونته‎سوری، 10 نفر به روش هدفمند انتخاب و پرسشنامه‎ی محقق ساخته را تکمیل کردند. این الگو بر اساس مضامین پرتکرار منابع استخراج‌ شده، در شش مؤلفه و سه گام آموزشی طراحی شد. اهداف شامل: ایجاد تمرکز، علاقه، توجه، پرورش حواس و طبقه‎بندی و ردیف‎بندی و ایجاد اصل کاردینال، تناظر یک‌به‌یک و اصل نظم ثابت است؛ محتوا از عینی به انتزاعی باشد؛ روش یاددهی – یادگیری، به‌صورت انفرادی است؛ محیط یادگیری، بسیار منظم، ساختاریافته و چند‎حسی خواهد بود و مربی نقش تسهیلگر دارد؛ ویژگی‌های یادگیرنده، آزادی انتخاب و حرکت، انگیزه‌ی درونی و تمرکز پایدار است؛ و ارزشیابی به‌صورت تکوینی، با استفاده از مشاهده و مستند‎سازی صورت می‎گیرد و نمره و پاداش خارجی در این روش جایی ندارد. اعتبار الگو طبق تحلیل توصیفی و نتایج آزمون خی‎دو، از نظر متخصصان تأیید شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing and validating an educational model base on the Montessori Approach in order to form the concept of mathematics (number) in first‎grade elementary students

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Hassani Taybi 1
  • Hamidreza Maghami 2
  • Amene Aali 3
1 Department of Elementary and Preschool Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
2 Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
3 assistant professor
چکیده [English]

The research was conducted to provide an educational model based on the Montessori approach in order to form the concept of number for the first graders and determine credit by a combined method. In the qualitative part, regular library review was used and in the quantitative part, a survey method. community in the qualitative section, all sources, books and articles related to research concepts that are internal and external databases in the years 1964 to 2021. Among them, resources related to objectives and available as a sample were selected. In the quantitative section, in order to determine the validity of the model, 10 people from the community of university specialists in educational sciences and Montessori were purposefully selected and completed a researcher-made questionnaire. The model was designed based on the frequent themes of extracted resources in six components and three educational steps. the goals include: creating focus, interest, attention, cultivating the senses and classification and ordering and creating the cardinal principle, one-to-one correspondence and Is the principle of fixed order; The content is from concrete to abstract; Teaching-learning method is individual. The learning environment will be very organized, structured and multi-sensory, and the instructor has the role of facilitator; The characteristics of the learner freedom of choice and movement, internal motivation and stable concentration; evaluation is done formative, using observation and documentation, and external scores and rewards have no place in this method. The validity of the model was confirmed by experts based on descriptive analysis and chi-square test results.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Montessori approach
  • educational model
  • concept formation
  • math education
  • concept of number