چکیده
راهبران آموزشی نقش مهمی در کیفیتبخشی به امر تعلیموتربیت و بهسازی فرایند یاددهی– یادگیری و ارتقای رشد حرفهای معلمان دارند. این مطالعه با هدف درک چالشها و انتظارات معلمان کلاسهای چندپایه از راهبران آموزشی انجام شده است.این پژوهش در چارچوب رویکرد پژوهش کیفی و طرح پدیدارشناسی به توصیف عمیق چالشها و انتظارات پرداخته شده است. نمونهگیری به شیوه هدفمند و ملاکی انجام شد. افرادی بهعنوان مشارکتکننده انتخاب شدند که معیارهای از پیش تعیین شده پژوهشگر را داشتند. نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. برای جمعآوری دادهها، از مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق استفاده شده است. دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شد و اعتباریابی یافتهها از طریق بازبینی مشارکتکنندگان و دقت علمی پژوهشگر انجام شد. بهمنظور حصول اطمینان از اعتبار یافتهها از هدایت دقیق جریان مصاحبه، یادداشتبرداری دقیق و مفصل و خود بازبینی محقق و کدگذاری مصاحبهها توسط پژوهشگر دیگری استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش دررابطهبا چالشهای معلمان کلاسهای چندپایه از راهبران آموزشی، مواردی چون؛ نداشتن تعامل حرفهای با معلمان، ارزشیابی غیرحرفهای و ضعف دانشی و تخصصی و ۱۱ مورد فرعی دیگر شناسایی شدهاند. انتظارات و خواستهها در سه مقوله اصلی شامل مرجعیت علمی راهبر، ارائه راهحلهای کاربردی و بهسازی ارتباط اثربخش با معلمان و ۸ مقوله فرعی شناسایی شد. نتایج این پژوهش میتواند در سیاستگذاری و برنامهریزی جهت انتخاب هوشمندانه راهبران آموزشی با داشتن صلاحیتهای حرفهای منتج از این پژوهش مؤثر باشد و تأکید بر اهتمام بر تعامل مؤثر آنان با معلمان منجر به بهبود کیفیت فرایند یاددهی - یادگیری در کلاسهای چندپایه میشود.