چکیده
تحقیق پیشرو، با هدف مصورسازی تولیدات علمی حوزه توسعه حرفهای معلمان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع علمسنجی است که با نرمافزارهای اکسل، وی.او.اس ویوور و بیبلیومتریکس صورت گرفته است. جامعه پژوهشی تحقیق شامل 5923 مقاله علمی از پایگاه علمی اسکوپوس بین سالهای 1891 تا 2023 بود که استخراج و مورد تحلیل قرار گرفتند. پس از استخراج دادهها با استفاده از نرمافزار بیبلیومتریکس اطلاعات مورد تجزیهوتحلیل آماری قرارگرفته و نمودارها و جداول شناسایی شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که روند انتشار مقالات در این حوزه صعودی بوده و در میان دانشگاهها؛ دانشگاه فنی نانیانگ و در میان مجلات، مجله آموزش و تربیتمعلم، در میان تحقیقات نیز مقالات پژوهشی دارای بیشترین تعداد مقالات بودند. از نظر تکرار کلیدواژههای: تدریس، توسعه حرفهای معلم، توسعه حرفهای، جنبههای حرفهای، آموزش و در رابطه همکاری این نوع تحقیقات آمریکا و چین سرآمد بودند. چهار حوزه در نقشه موضوعی مشاهده شد که شامل: موضوعات محرکه، تخصصی، پایه و نوظهور بودند. در نتیجه توجه به پژوهش در حوزه توسعه حرفهای معلمان هنوز جای کار بسیار داشته و موضوعات نوظهور و داغ میتوانند مورد توجه پژوهشگران این حوزه قرار گیرند.
کلیدواژهها
موضوعات