مروری بر انگیزش در بخش آموزش عالی و مصورسازی مرز دانش با روش علم‌سنجی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی - دانشکده ی روانشناسی - دانشگاه علامه طباطبایی - تهران - ایران

2 موسسه ی پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی ، وزارت علوم تحقیقات و فناوری ،دانشگاه تهران ، تهران ، ایران

3 گروه مدیریت آموزشی- دانشکده ی روانشناسی - دانشگاه علامه- تهران - ایران

چکیده

چکیده
پیشینه: انگیزش به معنای برانگیختن علاقه و توجه فراگیران به مطالب و محتوای درسی و کلاسی، مفهومی است که در آموزش عالی یک حوزه پژوهشی در حال توسعه ،با پتانسیل مطالعات عمیق، برای بهبود زمینه‌های یادگیری ست. علیرغم حجم بالای انتشارات این حوزه، ساختار فکری پژوهشگران و چشم‌انداز آن ناشناخته است.
اهداف و روش : این پژوهش با استفاده از روش علم‌سنجی و بر اساس استخراج 4884 مقاله بین‌المللی از پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس به دنبال شناسایی الگوی توزیع زمانی انتشارات، نمایش همکاری ها و مشارکت‌های پژوهشگران، کانون‌های پژوهشی، و روندهای نوظهور و جریان‌ها و جهت‌گیریهای پژوهشی آتی است.
یافته‌ها : ترسیم تصاویر مفهومی از محتوای پژوهشها و بررسی روند موضوعی و مرز دانش در دوره‌های زمانی مختلف شامل :دوره ی اول، تا پیش از سال 2000 : حوزه علمی ضعیف ، مهجور، دوره دوم ، قبل از 2010 دوره نوزادی. دوره سوم : تا قبل از سال 2015 ، شروع رشد و دوره چهارم ، تا قبل از سال 2020و دوره آخر، از سال 2020 تا زمان حاضر دوره ی رشد، توسعه و بلوغ این حوزه ی علمی است.
نتیجه: مطالعات حاکی از افزایش سریع تعداد مطالعات این حوزه بخصوص با رویکرد بین‌رشته‌ای است. همچنین محورهای انگیزش متناسب با تغییر در اهداف و انگیزهای آموزش تغییر و گسترش یافته و نقش محوری آن در بهبود عمکرد و تغییرات روزافزون بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Study of Motivation in Higher Education with Scientometrics; Perspective of Studies and Mapping of Knowledge Frontier

نویسندگان [English]

  • Saeed Ghiasi Nodooshan 1
  • Abbas Abbaspour 1
  • GholamReza Zakersalehi 2
  • Ali Khorsandi Tasko 1
  • Mahsa Tavan 3
1 Department of Educational Management - Faculty of Psychology - Allameh Tabataba'i University - Tehran - Iran
2 Institute for Research and Planning in Higher Education, Ministry of Science, Research and Technology, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Department of Educational Management - Faculty of Psychology - Allameh University - Tehran - Iran
چکیده [English]

Abstract
Background: Motivation is a developing research field in higher education, with the potential of in-depth studies to improve the learning environment. Despite the high volume of publications in this field, the intellectual structure of researchers and its perspective are unknown.
Objectives and method: This research, using the scientometric method and based on extracting 4884 international articles from the Scopus database, seeks to identify the time distribution pattern of publications, display collaborations and contributions of researchers, research centers, and emerging trends and future research trends and directions.
Findings: Drawing conceptual images of research and examining thematic trends and knowledge boundaries in different time periods, including: the first period, before 2000: the weak, abandoned scientific field, the second period, before 2010, the infancy period. The third period: before 2015, the beginning of growth, and the fourth period, before 2020, and the last period, from 2020 until now, is the period of growth, development and maturity of this scientific field.
Result: The studies indicate a rapid increase in the number of studies in this field, especially with an interdisciplinary approach. Also, the axes of motivation have been changed and expanded in accordance with the change in the goals and motivations of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • motivation
  • higher education
  • motivation in higher education
  • scientometrics
  • drawing the frontier of knowledge