ارزیابی سواد مالی دانش‌آموزان دختر و پسر پایه نهم در جهت توسعه حرفه‌ای معلمان ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران

2 گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

چکیده

سواد مالی و درک مفاهیم آن برای دانش‌آموزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نظام‌های تعلیم‌و‌تربیت موظفند با برنامه‌ریزی آموزش مالی مدرسه‌ای، در جهت ارتقاء سطح سوادمالی دانش‌آموزان تلاش کنند. از سوی دیگر، معلمان به عنوان مجریان برنامه‌های درسی باید اطلاعات کافی از سطح سوادمالی دانش‌آموزان داشته باشند. بنابراین، بررسی سطح سواد مالی دانش‌آموزان در جهت آگاه‌سازی معلمانضروری است. تحقیق توصیفی پیمایشی حاضر با هدف بررسی و مقایسه سواد مالی دانش‌آموزان دختر و پسر پایه نهم در جهت توسعه حرفه‌ای معلمان انجام گرفت.جامعه پژوهش، دانش‌آموزان پایه نهم شهر اصفهان و نمونه شامل 401 دانش‌آموز دختر و پسر بود که به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری آزمونی با 7 سؤال در قالب 3 مسئله بود که روایی آن توسط صاحب‌نظران تأیید شد. ضریب پایایی آزمون، 73/0 بدست آمد که نشان‌دهنده پایایی قابل قبول آن است. بر اساس نتایج، دانش‌آموزان در آزمون سواد مالی عملکرد نسبتاً قابل قبولی داشتند و در تمامی سؤالات آزمون، میانگین نمرات دانش‌آموزان با مقدار مورد انتظار مطالعه پیزا، دارای تفاوت معناداری بود. بر اساس بررسی‌های انجام شده، در مسئله «برنامه‌های هزینه تلفن» بین نتایج دانش‌آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود داشت اما در دو مسئله «دستگاه سینمای خانگی» و «قرارداد تلفن همراه» این تفاوت معنادار نبود. در مجموع، در نمره کل آزمون، تفاوت معناداری بین عملکرد دانش‌آموزان دختر و پسر وجود نداشت. نتایج این پژوهش می‌توانند منجر به بازنگری در آموزش معلمان به عنوان یکی از ارکان اصلی آموزش مدرسه‌ای، کتاب‌های درسی و روش‌های ارزشیابی با هدف ارتقاء سواد مالی دانش‌آموزان شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of financial literacy of ninth grade male and female students in the direction of professional development of mathematics teachers

نویسندگان [English]

  • Maryam Shayan 1
  • Narges Yaftian 2
1 Department of mathematics, Faculty of Basic Sciences. Shahid Rajaei teacher training University,, Tehran
2 Department of Mathematics, - Shahid Rajaee Teacher Training University
چکیده [English]

Background and Objectives: Financial literacy is important for students. Education systems are obliged to try to improve the level of financial literacy of students by planning financial education. Teachers should have sufficient information about the level of financial literacy of students. This descriptive survey research was conducted with the aim of Evaluation of financial literacy of ninth grade male and female students in the direction of professional development of teachers. Methods: The research population was ninth grade students in Isfahan and the sample included 401 male and female students who were selected by cluster random method. The measurement tool was a test with 7 questions, the validity of which was confirmed by experts. The reliability coefficient of the test was 0.73, which indicates its acceptable reliability. Findings: Based on the results, the students had a relatively acceptable performance in the financial literacy test, and in all test questions, the average scores of the students had a significant difference from the expected value of the PISA study. There was a significant difference between the results of male and female students in the problem of "Telephone cost plans", but there was no significant difference in the two problems of "Home theater device" and "Mobile phone contract". There was no significant difference between the performance of male and female students in the total score of the test. Conclusion: The results of this research can lead to a revision of teacher training, textbooks and evaluation methods to improve students' financial literacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Financial Literacy
  • Ninth Grade
  • Mathematics Education
  • Ninth grade students
  • Pisa Study