چکیده
در این جستار به نظام آموزشی، درس کارورزی و شیوۀ اجرای آن در دانشگاه عینالشمس کشور مصر پرداخته میشود. در نظام آموزشی کشور مصر، تربیت معلم به عنوان محور اصلاحات تعلیم و تربیت و آموزش معلمان به صورت فرایند خودرهبری، خوداندیشی، خودارزیابی ایفای نقش کرده و آموزش پیش از خدمت و حین خدمت با الگوی منسجم دنبالشده است. هدف این پژوهش، مطالعۀکارورزی در دانشگاه-های کشور مصر و نحوه جذب و آمادهسازی دانشجومعلمان در مراکز تربیت معلم است که به شرایط جذب دانشجومعلمان، آموزش حرفهای و عملی معلمان، ساختار نظام آموزشى متوسّطه، آموزش و مهیاسازی ضمنخدمت، برنامۀ کارورزى در حین خدمت، وظایف استاد راهنما و مراحل کارورزى پرداخته شده است. روش پژوهش تحلیلی - توصیفی است و منابع مورد استفاده برخی از سایت وزارت آموزش و پرورش و دانشگاههای کشور مصر و برخی از کتابها و مقالات عربی چاپ شده در زمینۀکارورزی گرفته شده است. نتایج این بررسی نشانگر آن است که نظام آموزش کشور مصر در پذیرش و موفقیت در آزمون ورودی و انجام مصاحبه در مورد جذب حساس هستند و برنامهای برای فعالیت دانشجومعلمها در کارورزی پیشبینی شده تا بیاموزند که چگونه یاد بگیرند و چگونه یادگیری خود را سازماندهی کنند. ویزگی خاص کارورزی در نظام آموزشی کشور مصر، تخصصی بودن آن است و برنامه کارورزی مصر در چهار مرحله انجام می شود که مرحله انجام تدریس مهمترین مرحله محسوب می شود؛ چرا که معلم راهنما مسئولیت آماده سازی، برنامه ریزی و اجرای کامل درس را بر عهده دانشجو معلم می گذارد.
کلیدواژهها