نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
پیشینه و اهداف :هدف اصلی این پژوهش ،ارزیابی کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم بر مبنای ساحت های علمی و فناوری ، هنری و زیباشناختی مطرح شده در سندتحول بنیادین آموزش وپرورش با بهره گیری از روش ویلیام رومی است. روش ها : پژوهش از نوع توصیفی و روش آن تحلیل محتوا بر اساس روش ویلیام رومی است. جامعه آماری پژوهش ،کتاب تفکر وپژوهش پایه ششم که در سال در 1402 به چاپ رسیده است .یافته ها: نتایج تحقیق نمایان ساخت که درکتاب تفکر وپژوهش از لحاظ ساحت علمی و فناوری بر حسب تصویر(6.16درصد) کمترین توجه شده،ولی از لحاظ ساحت علمی و فناوری برحسب متن نوشتاری (83.7درصد) بیشترین توجه شده است. از لحاظ ساحت هنری و زیباشناختی برحسب متن (16.3درصد) کمترین توجه و برحسب تصویر (83.4درصد) بیشترین توجه شده است.همچنین ضریب درگیری متن ازلحاظ ساحت علمی و فناوری 24. بود ،از طرفی ضریب درگیری برحسب تصاویراز لحاظ ساحت علمی و فناوری 0/0،نشان داد که متن و تصاویر کتاب به شیوه فعال ارایه نشده است.ضریب درگیری برحسب پرسش ها از لحاظ ساحت علمی و فناوری عدد2.3بود واز نظر ویلیام رومی، پرسشها به شیوه مطلوب ارایه نشده است.با توجه به ضریب درگیری برحسب متن از لحاظ ساحت هنری و زیباشناختی و نظریه ویلیام رومی 2. میباشد که نشان می دهد متن به شیوه فعالی ارایه نشده است.نتیجه گیری: در مجموع یافته های پژوهش بیانگر این است که درکتـاب تفکر و پژوهش پایه ششم به صورت مطلوب به ساحت های علمی و فناوری ، هنری و زیباشناختی توجه شده است
کلیدواژهها