تبیین مولفه های صلاحیت و اثربخشی نومعلمان: غیر از ماده 28

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف، تبیین مولفه های صلاحیت و اثربخشی حرفه ای دانش‌آموختگان دوره های کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان با سایر ورودی های وزارت آموزش و پرورش انجام شده است. این پژوهش به روش ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی انجام گرفت که در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش توصیفی- پیمایشی بهره گرفته شده است. نمونه بخش کیفی شامل 10 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان بودند که بصورت هدفمند، انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختار استفاده شد. نمونه آماری بخش کمی شامل 200 نفر از دانش‌آموختگان دوره های کارشناسی دانشگاه فرهنگیان و آموزشیاران نهضت سواد آموزی بود که بصورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری این بخش پرسشنامه محقق ساخته بود که از داده های کیفی برای ساخت آن استفاده گردید. در خصوص نتایج بخش کیفی، تنها نکته قابل تامل در اظهارات صاحب نظران، ملاحظه ای است که مهارت آموزان سایر ورودی‌ها لازم است در توجه به مخاطب و مخاطب شناسی داشته باشند. در بخش کمی نتایج حاکی از آن بود که دانش آموختگان دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان بیشتر از مهارت آموزان سایر ورودی‌ها، از دانش، نگرش، مهارت و ویژگی های شخصیتی مطلوب در راستای ورود به حرفه معلمی برخوردارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explanation of the competence and effectiveness components of new teachers: Except the Skill Learners 28

نویسنده [English]

  • marzban adibmanesh
teacher
چکیده [English]

The purpose of this research is to explain and compare the components of competence and professional effectiveness of the graduates of continuous undergraduate courses of Farhangian University with other inputs of the Ministry of Education This research was conducted in a mixed method and sequential exploratory type, in which the phenomenological method was used in the qualitative part and the descriptive-survey method was used in the quantitative part. The statistical population of the qualitative part included 10 professors of Farhangian University who were selected purposefully. A semi-structured interview tool was used to collect data. The statistical population of the quantitative part consisted of 200 graduates of the undergraduate courses of the Farhangian University and educators of the Literacy Movement, who were randomly selected in a cluster. The tool for collecting this part was a questionnaire, which qualitative data was used for its construction. In the quantitative part, the results indicated that the undergraduate students of Farhangian University are more than the students of the skill. Other entrants have the knowledge, attitude, skills, and desirable personality traits to enter the teaching profession.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: competence
  • effectiveness
  • new teachers
  • Farhangian University؛ Except the Skill Learners