چکیده
تربیت الگویی به عنوان یک روش تربیتی کارآمد، به دلیل ضرورت عینیت داشتن الگوها به منظور ادراک بهتر در دوره کودکی، همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. هدف این پژوهش واکاوی ویژگیهای الگوی قهرمان با رویکرد اسلامی در ادبیات کودکان دوره ابتدایی است. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی با استفاده از روش توصیفی_تحلیلی و با بهکارگیری روش تحلیلمحتوا میباشد . جامعه پژوهش، کتب حوزه ادبیات کودکان در ردهسنی ب و ج و در 3 حوزه معصومین(ع) و فرزندان ایشان، شهدای انقلاب اسلامی، اندیشمندان و چهرههای اسلامی در بازه سال 1399 تا کنون در نظر گرفته شده است. فرآیند کدگذاری و طبقهبندی مقولات در احصاء ویژگیهای الگوی قهرمان در ادبیات اسلامی کودکان دوره ابتدایی، در سه مرحله کدگذاری پایه، سازمان دهنده و فراگیر انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش نشانگر این است که ویژگیهای الگوی قهرمان در جامعه مورد پژوهش شامل 13 ویژگی ارتباط و انس با خدا، ارتباط و انس با معصومین (ع)، جهاد در راه خدا، اخلاق حسنه، انسجام شخصیتی، روحیه علمی، احترام، امر به معروف و نهی از منکر، یاریرسانی، مهربانی، ترجیح دیگران بر خود، توجه به جسم و تلاش اقتصادی بوده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که از نقاط قوت منابع مورد بررسی در پرداختن به الگویقهرمان، همسنخ بودن الگوها با انسان، توجه به الگوها در زمینههای مختلف رشد فردی، اجتماعی، معنوی، جسمانی میباشد. همچنین از کاستیهای موجود در ادبیات کودکان، میتوان به کمتوجهی به رابطه انسان با طبیعت و بیان مستقیم صفات شخصیتی الگوها و ضعف در استفاده از روش های تربیتی غیرمستقیم اشاره کرد.
کلیدواژهها