چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی راهبردهای مبتنی بر زیباییشناسی برای کاربست در تربیت انقلابی بود. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه بنیادی است. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، با 8 نفر از صاحبنظران حوزه علوم تربیتی و زیباییشناسی مصاحبه نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل مضمونی جهت شناسایی و کشف مضامین، کدگذاری شدند. براساس یافتههای پژوهش، 6 مضمون روش الگوسازی و الگوپردازی، آموزش سازنده و خلاق، تربیت زیباییشناسی فراگیر، آموزش زیباییشناسانه، آموزش مبتنی بر رسانه، ارزشگذاری و ارزشیابی، تحت عنوان مضامین فراگیر معرفی شد. همچنین 18 مضمون سازماندهنده نیز شامل الگوسازی، انعطافپذیری پویا و جذاب، تقویت نگرش زیباییشناسانه، روشهای خلاقانه، تور آموزشی و تربیتی، زیباییشناسی روزمره (زیست هنری)، تربیت زیباییشناسی همگانی، آموزش مبتنی بر بازی، آموزش پژوهشمحور، روشهای آموزشی مبتنی بر زیباییشناسی، تدارک تجارب زیباییشناسی، آموزش نمادین و استعارهای، آموزش مشارکتمحور، منابع معتبر زیباییشناسانه، رسانههای زیباییشناسانه، کاربست فناوری، بازخورد زیباییشناسانه و ارزشیابی و قدرشناسی ارائه شد. 109 مضمون نیز به عنوان مضامین پایه شناسایی شدند. نتیجه آنکه، بهکارگیری راهبردهای مبتنی بر زیبایی شناسی، پیشبینیکننده کیفیت بالا در تربیت انقلابی است.
کلیدواژهها