بررسی نقش مدیران مدارس به عنوان رهبران یادگیری در تشکیل اجتماعات حرفه‌ای معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس مسئول آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز

2 استاد دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی

3 استاد مدیریت/دانشگاه خوارزمی

4 استاد دانشگاه خوارزمی

چکیده

پیشینه و اهداف: با توجه به تاثیر اجتماعات یادگیرنده حرفه‌ای در مدارس و نقشی که می‌توانند در رشد حرفه‌ای معلمان، بهبود فرایندهای آموزشی کلاسی، ارتقای یادگیری دانش‌آموزان، و بهره‌وری و کارایی مدرسه داشته باشند، ضروری است که عوامل اثرگذار بر تشکیل و تثبیت اجتماعات یادگیرنده حرفه‌ای در مدارس، مورد واکاوی قرار بگیرد. این پژوهش با هدف بررسی نقش مدیران مدارس به عنوان رهبران یادگیری در تشکیل و توسعه اجتماعات یادگیرنده حرفه‌ای معلمان و شناسایی راهبردها و باورهای مدیران دراین‌باره انجام شده است. روش‌ها: این پژوهش یک پژوهش کیفی است که حاصل ترکیب یافته‌های به دست آمده در دو بخش «مرور کیفی نظام‌مند» و «مصاحبه نیمه‌ساختاریافته» می‌باشد. تحلیل و سنتز داده‌ها در سه سطح کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی صورت گرفته است. قابلیت اعتماد از طریق کنترل توسط مشارکت‌کنندگان، بازبینی همکاران و سه‌سویه‌نگری انجام پذیرفت. یافته‌ها: 7 مولفه در کد انتخابی «راهبردهای مدیران مدارس در تشکیل و توسعه اجتماعات یادگیرنده حرفه‌ای معلمان» و 5 مولفه در کد انتخابی «باورهای اساسی مدیران مدارس در تشکیل و توسعه اجتماعات یادگیرنده حرفه‌ای معلمان» شناسایی گردید. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که جنبه‌های مختلفی از رهبری مشارکتی، رهبری آموزشی، رهبری تحولی و رهبری حمایتی در اجتماع یادگیری حرفه-ای با یکدیگر تلاقی می‌کنند. برآیند این تلاقی اجتماع یادگیری حرفه‌ای را شکل می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the role of school principals as learning leaders in the formation of teachers' professional communities

نویسندگان [English]

  • Monire Zamani 1
  • bijan abdollahi 2
  • hassanreza zeinabadi 3
  • abdorrahim Naveh Ebrahim 4
1 The expert in charge of elementary education of the General Department of Education of Alborz province
2 Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management, Khwarazmi University, Tehran, Iran
3 Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management, Khwarazmi University, Tehran, Iran
4 Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management, Khwarazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: This research was conducted with the aim of investigating the role of school principals as learning leaders in the formation and development of teachers' professional learning communities and identifying the principals' strategies and beliefs in this regard. Methods: This research is a qualitative research which is the result of the combination of findings obtained in two parts "systematic qualitative review" and "semi-structured interview". Data analysis and synthesis has been done in three levels of open coding, central coding and selective coding. Reliability was done through participant control, peer review, and triangulation. Findings: 7 components were identified in the selection code "Strategies of school principals in the formation and development of teachers' professional learning communities" and 5 components in the selection code "Basic beliefs of school principals in theformation and development of teachers' professional learning communities". Conclusion: The results of this research show different aspects of collaborative leadership, educational leadership, transformational leadership and supportive leadership intersect in the professional learning community. The result of this intersection forms the professional learning community.

کلیدواژه‌ها [English]

  • teachers' professional learning community
  • school principals' beliefs
  • school principals' strategies
  • learning leadership
  • school principals' role