چکیده
پیشینه و اهداف: «سایبورگ» پدیدهای است که در آینده و در جامعه بشری فراوان دیده خواهد شد و امروزه نیز ریشههایی از آن در جامعه بشری وجود دارد. «سایبورگ» مرکب از دو حیث انسانی و سایبری است که آن را در بستر اصلی طراحی سایبورگ یعنی جنبش تراانسانگرایی میتوان مشاهده نمود. حیث سایبری دارای نوعی الگوریتم است که به پردازش کلان دادهها میپردازد و میتواند به کمک پردازش این کلاندادهها بر قوای ادراکی حیث انسانی خود تأثیرگذاری نماید. از اینرو؛ بر فرآیند تربیت و تعالی آن نیز تأثیر میگذارد. در نتیجه تربیت اسلامی بنابر مأموریت ذاتی خود یعنی تعالی انسان، لاجرم باید ابعاد مختلف آن را شناخته و برای مواجهه فعال با آن در راستای تربیت و تعالی آماده سازد. هدف از این پژوهش، توصیفِ «سایبورگ» و ارزیابی پیامدهای آن در آموزش است. روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی تحلیلی و انتقادی است. یافتههای پژوهش: سایبورگها، موجوداتی مرکب از انسان و ماشین هستند که در فرآیندها و پیامدهای آموزشی و تربیتی جامعه انسانی آینده تأثیر خواهند داشت. نتیجهگیری: در این پژوهش، دلالتهای تربیتی سایبورگ مورد بررسی واقع شده و حاصل آن نیز در اختیار بهینهسازان سایبری قرار می-گیرد؛ تا بتوان ترکیبی همگن و در راستای تعالی حیث انسانی این پدیده را ساخت و سبب تعالی او و سایر انسانهای همزیست او گردید.
کلیدواژهها