چکیده
برنامه های فرهنگی به عنوان یکی از کارکردهای مهم دانشگاه فرهنگیان تلقی میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی آسیب شناسی فرهنگی مهارتآموزان ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان بود. روش پژوهش کیفی از نوع کدگذاری بود. جامعه آماری پژوهش، مهارت اموزان دانشگاه فرهنگیان کرمان و نمونه گیری به شکل هدفمند و در دسترس انجام شد. ابزار پژوهش نیز مصاحبه نیمه ساختار یافته و تحلیل داده ها با استفاده از کدگذاری صورت گرفت. یافته های پژوهش نشان داد برنامه فرهنگی اجرا شده را می توان در هشت محور دانش فرهنگی، نگرش فرهنگی، فرایند اجرا، هویت دینی، سواد هنری و زیباشناختی، مشاهده و تامل فرهنگی، چشم انداز فرهنگی و راهبرد فرهنگی طبقه بندی کرد. بر اساس تجربه مهارت آموزان، از این هشت محور در چهار مورد سواد فرهنگی، نگرش فرهنگی، هویت دینی و مشاهده و تامل فرهنگی رضایت نسبی و در چهار مورد فرایند اجرا، سواد هنری و زیباشناختی، چشم انداز فرهنگی و راهبرد فرهنگی رضایت کمی وجود داشت. این نتایج بیانگر این است که به منظور ارتقاء شایستگی های فرهنگی مهارت آموزان، سواد هنری، اجراء و آینده گزینی فرهنگی آنها نیز باید تقویت شود. درراستای یافته های پژوهش، پیشنهاد می شود در طراحی و تولید برنامه های درسی فرهنگی دانشگاه فرهنگیان به عناصر هدف، محتوا، استاد، زمان ، روش اجرا، و ارزشیابی توجه بیشتری شود
کلیدواژهها