نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
سرانجام همه اصلاحات آموزشی رشد دانشآموز است و مهمترین عامل در رشد دانشآموز کفایت و کارایی معلم است. اگر قرار باشد معلمان با موفقیت دانشآموزان را برای آینده آماده کنند، ابتدا لازم است خود برای آینده آماده شوند. وجود سند تحول بنیادین آموزشوپرورش گویای این است که نیاز به تغییر در آموزشوپرورش احساس شده است و طرح نظام رتبهبندی معلمان نیز نیاز به تغییر در کارایی معلم را خاطرنشان میکند. کسب تخصص و رشد حرفهای معلم تضمینکننده کفایت و کارایی معلم شمرده میشود. ازاینرو در این نوشتار به رشد حرفهای معلم معطوف به استاندارد پرداخته شد و اسناد موجود مربوط به نظامهای آموزشی که خود مبتنی بر نظریه و پژوهشهای علمی است مطالعه و بررسی و مؤلفههای استاندارد به روش اقتباس از آنها استخراج گشت؛ سپس در سهگام آمایش، آموزش و سنجش با نگاهی به بستر موجود برای تغییر و سطوح آموزش استانداردها به چگونگی ارزشیابی از آنها پرداختهشده و راهها و راهکارهای مناسب سنجش رشد حرفهای معلمِ معطوف به استاندارد ارائه شد.