نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
مقدمه
درس پژوهی[1] رویکردی همکاری محور به توسعه حرفهای معلمان است، که از کشور ژاپن منشاء گرفته است (فرناندز و یوشیدا، 2004؛ لوئیس و تسوچیدا، 1998؛ استیگلر و هیئبرت، 1999). زمانی که این رویکرد اولین بار در اواخر دههی 1990 در ایالات متحده معرفی شد، به سرعت توجه مربیان و کارشناسان آموزش آمریکا را به خود جلب کرد، زیرا تصور بر این بود که این رویکرد یک نوآوری مؤثر و قابل اقتباس میباشد (چاکسی و فرناندز، 2004؛ گروه تحقیقاتی درس پژوهی، 2007؛ لوئیس و همکاران، 2004؛ شورای پژوهشهای ملی، 2002؛ آزمایشگاه تربیتی منطقه شمال، 2002؛ ریچاردسون، 2004؛ استپانک، 2001، 2003؛ ویلمز، 2003). درس پژوهی ویژگیهای مؤثر سایر برنامههای توسعهی حرفهای که در پژوهشهای قبلی شناسایی شدهاند را شامل میشود. این رویکرد براساس مکان، کار محور، مبتنی بر یادگیری دانشآموز، بر پایهی همکاری و پژوهش مداری میباشد (جل و گیلبرت، 2004؛ برکو، 2004؛ کچران- اسمیت و لایتل، 1999، 2001؛ دارلینگ – هاموند، 1994؛ وانگ و ادل، 2002؛ لیتل، 2001؛ هاولی و ولی، 1999؛ ویلسون و برن، 1999).
درسپژوهی همچنین یکی از کانونهای توجه کنفرانس نهم (کنگره بینالمللی آموزش ریاضی[2]) در سال 2002 بود، و در بسیاری از کشورهای دیگر گسترش یافته است (فوجیتا و همکاران، 2004؛ لو، 2003؛ دانشکدهی ملی رهبری مدرسه، 2004؛ شیمیزو و همکاران، 2005). علیرغم آهنگ سریع اتخاذ این شکل از توسعهی حرفهای، این رویکرد هنوز هم در کشورهای دیگر غیر از ژاپن، جدید و تازه محسوب میشود، و بنابراین مدارس و معلمان در این کشورها هنوز در مرحلهی اولیهی اتخاذ نوآوری برای نظامهای آموزشی خود هستند. مجموعهای از ادبیات درس پژوهی وجود دارد، اما ما هنوز درک روشن و گستردهای از یادگیری معلم با انگیزه از درسپژوهی و نیز الگویِ جا افتادهای برای آن نداریم. هدف از مقالهی حاضر این است یک بررسی اجمالی از درسپژوهی همراه با ساختار (گوناگونی)، تاریخچه، و بررسی ادبیات درسپژوهی نوظهور را ارائه دهد تا الگوهای یادگیری معلم در درس پژوهی را شرح دهد و نیز برنامههای پژوهشی آینده راجع به درسپژوهی را شناسایی کند.
[1]. Lesson Study
[2]. International Congress On Mathematics Education / Icme