نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
برنامۀدرسی کارورزی، برنامۀ یادگیری فکورانه و تجربی بر مبنای صلاحیت های علمی و حرفه ای دانشجومعلمان در صحنۀ عمل است. کارورزی یکی از مهمترین دروس تربیت معلم است. در این رهگذر دانشجومعلمان دانش، مهارت و نگرش معلمی را در پرتو تلفیق دانش نظری و عملی و بر مبنای محیط های واقعی آموزشی به دست میآورند. هدف مقالۀ حاضر این است که ضمن تبیین جایگاه درس کارورزی در عرصۀ تربیت معلم، به معرفی پژوهش روایی به عنوان یکی از ارکان این درس بپردازد. پژوهش روایی به توسعۀ تفکر فکورانه در یادگیری کلاسی و فهم عمیق تجارب آموزشی تمرکز دارد و به کاوش داستانها و زیست آموزشگاهی دانشجومعلمان میپردازد. روایتپژوهی امکان تأمل بر نظریههای مرتبط با تدریس و یادگیری را در عمل فراهم مینماید و ضمن تشریح پدیدههای آموزشی، فرصت توصیف رخدادهای نابهنگام و تفکربرانگیز را مهیا میکند. در دورههای تربیت معلم، دانشجومعلمان در فرایند کارورزی باید بتوانند با استفاده از پژوهش روایی گزارشهای جمعآوری شده از کاوش موقعیتهای آموزشی را به صورت روایت نقل و کدگذاری نموده و ضمن سازماندهی گزارهها بتوانند مسائل آموزشی را تبیین نمایند. بنابراین در این مقاله جایگاه و اهمیت پژوهش روایی در برنامۀدرسی کارورزی در تربیت معلم مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت.
کلیدواژهها